UngTråkk

Feltarbeid i nærmiljøet

Vi sender ungdommene ut på ulike feltarbeid i nærmiljøet, avhengig av oppdrag og tilgang. Vi kaller disse «tråkk» og bruker ofte en app til å dokumentere kunnskapsinnhentingen (Mer om appen Experience Fellow).

Parktråkk: Hvem bruker parkene og plassene i nærområdet og hvordan? Hva savner folk og hva vil de beholde? Ungdommene lager enkle spørreskjemaer, og går ut i grupper for å intervjue folk de treffer på, og gjør observasjoner av hvordan folk bruker parken i dag. Ungdommene lærer hvordan man lager spørreskjema, og å spørre om tillatelse til å intervjue folk.

Ungdomstråkk: Hvordan bruker eller ønsker lokal ungdom å bruke nærområdene sine? Ungdommer intervjuer andre i sin aldersgruppe, i skolegården, på klubben eller fotballbanen. De lærer å lage og bruke intervjuguide.

Seniortråkk: Hvor liker eldre folk i nærområdet å være? Hvilke steder er viktige for dem og hvorfor? Hva kan de om historien til steder? Ungdommer gjør walkalongs, dvs. går i grupper sammen med lokale seniorer som viser dem stedene som betyr noe for dem (på godt og vondt), og forteller hva de tenker, husker og føler på disse stedene. Samtalene tas opp på lydbånd og registreres i app. Materialet blir anonymisert.

Nabotråkk: Hva liker naboene ved området de bor i? Hvilke steder er viktige for dem og hvorfor? Elevene gjør walkalongs, dvs. går i grupper sammen med to naboer som viser dem stedene som betyr noe for dem (på godt og vondt), og forteller hva de tenker, husker og føler på disse stedene. Samtalene tas opp på lydbånd og registreres i app. Materialet blir anonymisert.

Barnetråkk: Hvordan bruker barn sine nærområder? Hvilke steder er viktige for dem og hvorfor? Ungdommene splotter barna før de gjør walkalongs, dvs. går i grupper sammen og ber barna vise dem de stedene som betyr noe for dem (på godt og vondt), og forteller hva de tenker, husker og føler på disse stedene. Samtalene registreres i app. Materialet anonymiseres. Som forberedelse diskuterer vi etikk og forskning med og på barn. Hva er radiusen til barn, hvordan husker elevene selv hvordan det var å være liten, hva har endret seg? Hva tenker de om småsøsken og deres oppvekst i byen?

Hustråkk: Hva er et godt sted å være? Hvordan bruker eller kan ungdom bruke lokaler eller hus i nærområdet? Dette feltarbeidet foregår inne i bygg, og gjerne sammen med voksne som har kunnskap om dette – hva er mulig å gjøre og hva er ikke mulig? Hva skal til for å skape et godt sted for aldersgrupper på tvers? Ungdommene stiller spørsmål, registrerer, tar bilder og skisser under omvisning. De holder senere omvisning for andre ungdom.

Oppsummering: observasjoner, funn og foreløpig analyse

Etter feltarbeidstråkk samles alle og diskuterer observasjoner, foreløpige analyser og funn. Ungdommene presenterer for hverandre. De jobber sammen, lager presentasjoner og følger eventuelt opp med ytterligere feltundersøkelser.

Idédugnad: Ungdommene holder idéverksted basert på materialet de har produsert. Diskuterer hvordan kan man inkludere andre ungdom i idéprosessen? De utarbeider konkrete forslag til ung medvirkning i sine nærområder.

Utstilling og annen formidling: Hva har vi funnet ut? Hvordan presenterer vi funnene våre? Hvem kan bruke det vi har funnet? Materialet som ungdommene har produsert samles, ryddes og lages til en fremstilling som kan henge i egnede lokaler i nærmiljøet, presenteres på prosjektnettsiden, samt formidles til lokale politikere og beslutningstagere. Hvordan får vi fram budskapet vårt? Hvem er publikum? Hva betyr det å stille(s) ut? Vi diskuterer ulike presentasjonsteknikker, ritualer rundt utstillingsåpninger, roller, oppmerksomhet og etterarbeid (media, samarbeid, opprydding).

Avslutning: Hva er vi stolte av? Alle ungdommer som er med i Alternative byrom-prosjektet får diplomer for arbeidet de har gjort som medforskere i sitt nærmiljø. Hver enkelt takkes, gratuleres og applauderes. Eldre ungdom får attester de kan bruke ved jobbsøking senere. Vi diskuterer hvorfor er ritualer viktige for mennesker? Hva betyr det å samles rundt mat og symboler (som et diplom)? Hvordan kan man bruke slike erfaringer som de nettopp har fått (cv, søknader, arbeidserfaring, sommerjobb etc.). Vi logger og evaluerer: Hvordan var det å være med på prosjektet?