Bokpresentasjon om regionalt mangfold i Ukraina

OsloMet – Storbyuniversitetet, ved Senter for mangfoldsstudier (DISCO), i samarbeid med By- og regionforskningsinstituttet NIBR, ønsker velkommen til mangfoldsfrokost med bokpresentasjon:

Håndtering av regionalt og etnisk mangfold i Ukraina

Fyrhuset, OsloMet (Pilestredet 52, 0167 Oslo)

9. november 2021 kl. 08:30 – 10:00

Ukraina er preget av regionale, etniske, sosio-økonomiske og geopolitiske skillelinjer. Dette skaper grobunn for spenninger mellom ulike grupper av befolkningen. Gjennom det treårige ARDU-prosjektet finansiert av Forskningsrådet har forskere fra OsloMet, sammen med ukrainske og tyske forskere, studert hvordan pågående reformprosesser påvirker forholdene mellom befolkningsgruppene i Ukraina. Studien har et særlig fokus på grenseområder i øst og vest, der det etniske mangfoldet er størst.


I forbindelse med lanseringen vil tre av bokas forfattere: Aadne Aasland, Jørn Holm-Hansen og Marthe Handå Myhre, alle fra By- og regionforskningsinstituttet NIBR, presentere noen av bokas hovedfunn. Hvorfor har ikke Ukraina valgt en føderal struktur, noe som er vanlig i mange andre land med tilsvarende regionale skillelinjer? Skaper pågående språk- og utdanningsreformer splid mellom de ulike etniske gruppene i ukrainske grenseområder? Og hvordan vurderer ulike befolkningsgrupper selv reformprosessene og ukrainsk etnisitetspolitikk?

Arrangementet er det første i en serie mangfoldsfrokoster som vil bli arrangert av DISCO framover. Torkel Brekke, som leder DISCO, vil innledningsvis presentere senteret.

Det blir servert enkel frokost kl. 08:30, presentasjonen starter kl. 08:45.

Two paper presentations at borderland conference

On 23 September 2021 Oleksandra Deineko (Karazin Kharkiv University) presented the paper «Ukrainian decentralization reform and social cohesion in the ethno-culturally diverse border regions» written together with Aadne Aasland (NIBR) and Olga Filippova (Karazin Kharkiv uni.) at the conference «Relations in the Borderlands: Old and New Inhabitants» in Białystok, Poland. At the same conference, Olga Filippova presented the paper «Education reform and politics of identity in Ukrainian border regions», written together with Oleksandra Deineko.

ARDU papers at Moscow conference

Three ARDU papers were presented at the conference «International Research Conference «Interaction. Integration. Inclusion»
organised by the National Research University Higher School of Education in Moscow 21 December 2020:

Deineko O., Aasland A., Filippova O. Decentralisation, social cohesion and ethnocultural diversity in Ukraine’s border regions

Filippova O., Deineko O. Educational reform and politics of identity in Ukrainian border regions

Muradyan O., Handå Myhre M., Nekhaenko O. Educational reform and language policy in Ukraine: implementation in the border regions

Book presentation and webinar

Oslo Metropolitan University & Kyiv School of Economics are hosting a book discussion & webinar 17 September 2020, in connection with the publication of the book “Regional Diversity, Decentralization and Conflict: The Case of Ukraine”, edited by Hanna Shelest & Maryna Rabinovych (Palgrave McMillan, 2020).

The ARDU project is represented in the book by a chapter written by Aadne Aasland and Oleksii Lyska on developments of local democracy in Ukraine.

Please find full programme and registration link on Oslomet website: https://www.oslomet.no/en/about/events/webinar-regional-diversity-decentralization-conflict-ukraine

Panel on diversity, reform and social cohesion in Ukrainian cities and towns at EURA2020

A panel with many participants from the ARDU project will be present at the EURA2020 conference «Contradictions Shaping Urban Futures» at OsloMet in Oslo 15-17 June 2020.

The panel will examine how social cohesion in Ukrainian cities and towns is affected by reforms that have been introduced in the aftermath of Euromaidan. Ukrainian decentralisation reform involves, among others, amalgamation of smaller territorial units into larger territorial communities. Thus, previously rather homogeneous towns could be merged with neighbouring towns and villages with a different population make-up. What is the effect of this on the local social cohesion? One controversial aspect of the new education reform is that Ukrainian gradually will become the sole language of instruction in Ukrainian public schools. How do parents and teachers living in linguistically mixed urban environments and being used to classes with instruction given in languages commonly used locally assess these reforms, and what are the consequences?