Challenging Picturebooks in Education

Publications

Ommundsen, Åse MarieHaaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (2022). Introduction: Exploring Challenging Picturebooks in Education. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. Introduction. s. 1-16. Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi…

Ommundsen, Åse Marie (2022). Cognitively challenging picturebooks and the pleasures of reading: explorative learning from picturebooks in the classroom. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. Chapter 5. s. 99-121. Routledge.

Haaland, GunnarKarlsson, EivindØgreid, Anne KristineOmmundsen, Åse Marie (2022). Exploring a Challenging Picturebook Gospel in the Classroom. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. Chapter 10. s. 203-228. Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi…

Ommundsen, Åse MarieHaaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (2022). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. ISBN: 9781003013952. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003013952

Ommundsen, Åse Marie (2021). Taboo. Nel, Philip; Paul, Lissa; Christensen, Nina (Red.). Keywords for children’s literature. Second Edition.. 54. s. 178-181. New York University Press.

Ommundsen, Åse Marie (2018). Bildeboka. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Red.). Møter med barnelitteratur – Introduksjon for lærere. 7. Universitetsforlaget.

Stubsjoen, Rebecca; Ommundsen, Åse Marie (2018). Hva er det med monsteret? Fryd, frykt og andregjøring i Når alle sover (2011). 21 s. Barnboken. Vol. 41.

Ommundsen, Åse Marie (2018). Picturebooks for adults. Kümmerling-Maibauer, Bettina (Red.). The Routledge Companion to Picturebooks. Chapter 22. s. 220-230. Routledge.

Ommundsen, Åse Marie (2018). Competent children: Childhoods in Nordic children’s literature from 1850 to 1960. Aasgaard, Reidar; Bunge, Marcia J.; Roos, Merethe (Red.). Nordic Childhoods 1700-1960: From Folk Beliefs to Pippi Longstocking. Chapter 18. Routledge.

Ommundsen, Åse Marie (2017). Norwegian Children’s Literature in the Aftermath of the 22nd July: Collective Memory and Trauma Relief. Cortez, Maria Teresa; Ramos, Ana Margarida; Mourao, Sandie (Red.). Fractures and Disruptions in Children’s Literature. Chapter 5. Cambridge Scholars Publishing.

Ommundsen, Åse Marie (2017). Children’s Rule in Comic Strips and Television Series. Sundmark, Björn; Kelen, Christopher (Red.). Child Autonomy and Child Governance in Children’s Literature. Chap. 13. s. 190-206. Routledge.

Ommundsen, Åse Marie (2017). Utfordrende bildebøker i klasserommet. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. Kap 6. s. 119-140. Novus Forlag.

Garmann, Nina GramOmmundsen, Åse Marie (2017). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. ISBN: 978-82-7099-881-4. 229 s. Novus Forlag.
http://novus.mamutweb.com/Shop/Product/GarmannOmmu…

Ommundsen, Åse Marie (2016). Billedbøger mellem læsere. Kontroversielle billedbøger i Norge og Danmark. Passage. Vol. 75.
http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/passage/a…

Ommundsen, Åse Marie (2016). Til ungdommen: Fra dikt til dokumentarfilm. Langås, Unni; Sanders, Karin (Red.). Litteratur inter artes. Nordisk litteratur i samspill med andre kunstarter.. Kap 15. s. 300-319. Portal forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2016). Barndom i nordisk barnelitteratur fra 1850 til 1950. Nedslag i tre nordiske klassikere. Ommundsen, Åse Marie; Andersen, Per Thomas; Bliksrud, Liv (Red.). Modernitet, barndom, historie. Festskrift til Harald Bache-Wiig. Del 2: Barndom og barn som motiv i litteratur. s. 157-178. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie; Andersen, Per Thomas; Bliksrud, Liv (2016). Modernitet, barndom, historie. Festskrift til Harald Bache-Wiig. ISBN: 978-82-7099-851-7. 335 s. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2016). Ibsen i klasserommet En resepsjonsstudie i fem akter. Haugen, Torgeir; Lindboe, Inger Marie (Red.). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. II. s. 113-146. Vidarforlaget AS.

Ommundsen, Åse Marie (2015). Traumebearbeiding og multimodalt samspill i pop- og rapmusikk for barn og unge. En multimodal analyse av musikk om 22. juli i Melodi Grand Prix. Skaret, Anne (Red.). Barnelyrikk: en antologi. 7. s. 70-89. Oplandske Bokforlag.
http://www.oplandskebokforlag.no/index.php?do=prod…

Ommundsen, Åse Marie (2015). Who are these picturebooks for? Controversial picturebooks and the question of audience. Evans, Janet (Red.). Challenging and Controversial Picturebooks: Creative and critical responses to visual texts. Chapter 4. s. 71-93. Routledge.

Ommundsen, Åse Marie (2015). Skjønnlitteraturens modige maur. Kvamme, Torstein; Wetås, Åse (Red.). Maurens kulturhistorie. Kap 5. s. 105-130. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2014). «Hvordan kan et menneske gjøre så mye ondt?» Traumebearbeiding i medietekster for barn og unge etter 22. juli. Tønnessen, Elise Seip (Red.). Jakten på fortellinger : Barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier. Kap. 10. s. 172-195. Universitetsforlaget.

Ommundsen, Åse Marie (2014). Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7. Knudsen, Jan Sverre; Skånland, Marie Strand; Trondalen, Gro (Red.). Musikk etter 22. juli. Kapittel 8. s. 163-188. Norges musikkhøgskole.

Ommundsen, Åse Marie (2014). Picturebooks for Adults. Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Picturebooks: Representation and Narration. Chapter 1. Routledge.

Ommundsen, Åse Marie (2013). Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7. Barnelitterært forskningstidsskrift. Vol. 4.
http://hdl.handle.net/10642/1821

Ommundsen, Åse Marie (2013). En roman for vår tid? Synnøve Solbakken i det flerkulturelle klasserommet. Bliksrud, Liv; D’Amico, Giuliano; Wulfsberg, Marius; Åslund, Arnfinn (Red.). Den Engasjerte kosmopolitt : nye Bjørnson-studier. Kapittel. s. 235-254. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2013). Tales of the King: Building National Identity in Contemporary Norwegian Picturebooks about the King. Ommundsen, Åse Marie (Red.). Looking Out and Looking In: National Identity in Picturebooks of the New Millennium. Chapter 6. s. 87-103. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2013). Looking Out and Looking In: National Identity in Picturebooks of the New Millennium. ISBN: 978-82-7099-724-4. 201 s. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2012). Eventyr på nye veier. Multimodale nyskrivninger av eventyr i skandinavisk samtidslitteratur. lassén-seger, maria; Österlund, Mia (Red.). Till en evakuerad igelkott. Festskrift till Maria Nikolajeva. kapittel. s. 231-242. Makadam Förlag.

Ommundsen, Åse Marie (2012). Avkolonisert barndom, koloniserende teori? Internasjonal barnelitterær teori i konflikt med kunstnerisk praksis i samtidens norske barnelitteratur. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.

Ommundsen, Åse Marie (2011). Fortellinger om kongen. Transformasjoner av grunnfortellingen om kongen i norske bildebøker. Holmberg, Claes-Göran; Ljung, Per Erik (Red.). IASS 2010 Proceedings. Föredrag vid den 28:e studiekonferansen i International Association of Scandinavian Studies (IASS) i Lund 3 – 7 august 2010. 89. Lund University Open Access.

Ommundsen, Åse Marie (2011). «Spennende-Interessant-Lærerik!» Indremisjonsforlagets prisvinnende guttebøker fra 1937. Navigasjoner i barne- og ungdomslitteraturen : festskrift til Rolf Romøren. kapittel. s. 72-86. Portal forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2011). Synnøve Solbakken i det flerkulturelle klasserommet. Norsklæreren.

Ommundsen, Åse Marie (2011). A World of Permanent Change Transformed into Children’s Literature: The Post-Secular Age Reflected in Late Modern Norwegian Children’s Literature. Weldy, Lance (Red.). Crossing Textual Boundaries in International Children’s Literature. Chapter 29. s. 471-486. Cambridge Scholars Publishing.

Ommundsen, Åse Marie (2011). Childhood in a multicultural society? Globalization, childhood and cultural diversity in Norwegian children’s literature. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature. Vol. 49.
http://hdl.handle.net/10642/1130

Ommundsen, Åse Marie (2010). Bildeboka for voksne. Norsk Litterær Årbok.

Ommundsen, Åse Marie (2010). På vei mot barnelitteraturens grense? Erlend Loes Kurtby (2008). Barnboken. Vol. 33.

Ommundsen, Åse Marie (2008). En verden i stadig forandring. Norsk barnelitteratur i det post-sekulære samfunn. Barnboken.

Ommundsen, Åse Marie (2008). Liquid Limitlessness and Hope. Two Tendencies in Late Modern Nordic Young Adult Fiction. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature. Vol. 46.

Ommundsen, Åse Marie (2008). Barndom i et flerkulturelt samfunn? Barndom, senmodernitet og kulturmøter i barnelitteraturen. Otterstad, Ann Merete (Red.). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold – fra utsikt til innsikt. Kapittel 1. s. 31-54. Universitetsforlaget.

Ommundsen, Åse Marie (2008). Fiction for all Ages? ‘All-ages-literature’ as a New Trend in Late Modern Norwegian Children’s Literature. Atkins, Laura; Dalrymple, Nolan; Gill, Michele; Thiel, Liz (Red.). An Invitation to Explore: New International Perspectives in Children’s Literature. Chapter 8. Pied Piper Publishing.

Ommundsen, Åse Marie (2007). Grenseløshet og håp. To tendenser i senmoderne nordisk ungdomslitteratur. Årboka: Litteratur for barn og unge.

Ommundsen, Åse Marie (2006). Barndom i senmoderniteten. Årboka: Litteratur for barn og unge.

Ommundsen, Åse Marie (2006). Å reise mot et mål. Eksistensielle spørsmål og svar i nyere norsk barnelitteratur. Prismet. Vol. 57.

Ommundsen, Åse Marie (2006). Barnebokas begynnelse. Kulturkamp, identitet og nasjonsbygging i 1800-tallets Norge. Bache-Wiig, Harald (Red.). På terskelen. Artikler om nordisk barne- og ungdomslitteratur. Festskrift til Åsfrid Svensen. Artikkel. s. 27-38. Novus Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2006). All-alder-litteratur – litteratur for alle eller ingen?. Ewo, Jon; Woxholt Sverdrup, Kari (Red.). Kartet og terrenget : linjer og dykk i barne- og ungdomslitteraturen. 3. s. 50-70. Pax Forlag.

Ommundsen, Åse Marie (2005). Mellom barken og veden. Trosopplæringslitteratur: Pådyttet belæring eller invitasjon til undring?. Prismet.

Ommundsen, Åse Marie (2004). Girl Stuck in the Wall: Narrative Changes in Norwegian Children’s Literature Exemplified by the Picture Book «Snill». Bookbird: A Journal of International Children’s Literature. Vol. 42.

Ommundsen, Åse Marie (2004). Kanskje det fins flere helt usynlige jenter? Bildeboka «Snill» av Gro Dahle og Svein Nyhus. Barneboklesninger. Norsk samtidslitteratur for barn og unge. Artikkel. s. 204-217. Fagbokforlaget.

Ommundsen, Åse Marie (2003). Familieliv og betingelsesløs kjærlighet i Den helt vidunderlige grisen Nøffi. Barnebokforum.

Ommundsen, Åse Marie (2002). Du å du! Jon Fosses all-alder-litteratur for barn. Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.

Ommundsen, Åse Marie (2001). Litteratur for barn eller voksen? Når grensene mellom barne- og voksenlitteraturen viskes ut. Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.

Ommundsen, Åse Marie (1999). «I Jesu Fodspor». På leting etter synet på barn i tre kristne barneblader fra perioden 1875-1910. Bache-Wiig, Harald (Red.). Norsk barndom i to etapper. Kapittel 5. s. 77-88.