Digitale praksisbesøk

I NOKUT rapporten «Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning: Analyse av studentenes kommentarer i Studiebarometeret 2016», fremkommer det at studentene opplever praksis som en svært verdifull læringsarena, men samtidig opplever alt for mange studenter sviktende kvalitet på ulike områder knyttet til praksis. I oppfølgingsprosjektet «Operasjon praksis», fremkommer det blant annet at samarbeid og kommunikasjon mellom UH-sektoren og praksisfeltet er avgjørende for kvalitet i praksis.

Ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier(LUI) og Institutt for Yrkesfaglærerutdanning (YLU) ved OsloMet har de lange tradisjoner med å reiser på praksisbesøk til alle studentene. Her observerer faglærer studentene i undervisningen med påfølgende face-to-face veiledning av faglærer fra OsloMet med praksislærer til stede. I 2017 ble 40 fysiske praksisbesøk erstattet med digitale praksisbesøk.

Hvorfor har dere gjennomført digitale praksisbesøk?

-studentene er geografisk spredt over hele landet og enkelte ganger også i utlandet. Vi har i mange år reist på praksisbesøk som både har vært tid- og ressurskrevende og miljømessig lite gunstig. Dessuten stilles det ikke krav i lovverket (Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13) om at samarbeid praksissted og UH-sektoren skal være fysiske praksisbesøk,. Det presiseres at praksisskoler og utdanningsinstitusjonen har et felles ansvar for praksisopplæring. Vi er et lærerteam bestående av to universitetslektorer Solfrid Nymark og Elisabeth Syverstad med lang erfaring med praksisbesøk som ønsket å prøve ut digitale praksisbesøk.

Hva gjør dere nå?

-vi veileder via kommunikasjonsverktøy Adobe Connect når alle har tid og på studentene og praksislærers premisser. Før det digitale praksisbesøket, blir studentene filmet 3-5 minutter x 3 av praksislærer i undervisningen. Filmene og samtykkeerklæring fra elevene sendes faglærer sammen med veiledningsdokumenter for undervisningsøktene på filmene.  Dette er utgangspunktet for de digitale praksisbesøkene, samt ulike temaer student og praksislærer ønsker å ha fokus på i veiledningen. Vi kan også besøke praksisstedet dersom det er ønskelig eller ved reelt behov, f.eks ved skikkethetsproblematikk.
I tillegg har vi forsøkt gruppeveiledning via Adobe Connect. Studentene kan da lære av hverandres erfaringer, kunnskap og inspirere hverandre.

Hvilke fordeler ser dere?

– vi bruker nå ressursene mer hensiktsmessig og hyppigere kontakt med praksisstedene. Det har også styrket samarbeidet med praksislærere. Veiledningen er også med på å trygge praksislærer i sin rolle, da flere mangler formalkompetanse innen pedagogisk veiledning. En bieffekt er at vi går glipp av å se konteksten undervisningen foregår i, samt etablere relasjonen med ledelsen der studentene har praksis.

Hva sier studentene?

-studentene er i hovedsak fornøyde ved at de opplever mer nærhet og større fokus på egen læring. Som en av studentene sa: «samtalen ga særdeles høyt læringsutbytte og mye fremovermeldinger». En annen student påpeker at «jeg har fått bedre veiledning etter at veiledningen på nett er gjennomført!». Studenter har også gitt uttrykk for i forskningsstudie (NSD godkjent) at de opplever det nesten som deilig at praksisveiledningen skjer på nett og at de ikke trenger å tilrettelegge for et praksisbesøk. Samtidig uttrykker flere studenter at de synes det hadde vært hyggelig om vi kom, men tror likevel ikke at læringsutbytte hadde vært større.

Hva skjer videre nå?

– veiledningsformen kan forankres i strategien OsloMet 2024 hvor det uttrykkes at vi skal være ledende i å ta i bruk ny teknologi, innovative løsninger og effektive arbeidsformer. Flere av faglærerne på PPU-y forsøker nå ut denne veiledningsformen, og dette bør kunne være en form som også andre utdanninger kan bruke. Vi ser frem til å publisere resultatene og få synliggjort denne måten å styrke studentenes læring i praksis i nært samarbeid med praksislærer.

Ønsker du å vite mer, vennligst ta kontakt med Solfrid Nymark: snymark@oslomet.no eller Elisabeth Syverstad; esyverst@oslomet.no

Referanse: