Teams i Office365 som læringsarena i yrkesfaglærerutdanning

Bachelor Yrkesfaglærer Teknologiske fag tilbys nettbasert undervisning på deltid med 2 fysiske samlinger pr semesteret. Deltakerne har variert digital kompetanse og vi starter derfor med 1 ½ dag viet til digital kompetanse. De har mange arbeidskrav der de blant annet skal diskutere og dele i basisgrupper. -Som ansvarlig har det tidligere vært en utfordring å få innblikk i hva basisgruppene arbeider med, sier Runar Oudmayer.  I 2019 gikk vi over fra å bruke Sharepoint til å dele filer til å bruke Teams. Teams gir studentene mulighet til å bygge innholdet selv. De deler fortsatt filer, men også tankekart, klassenotatblokk (OneNote) og kan lettere kommunisere i de ulike kanalene. Lærerne kan også kommunisere i Teams i både den generelle delen og i de enkelte kanalene slik at alle kan se og bli varslet om hva som skjer. Studentene bruker også møteverktøyet (liknende Skype) i Teams hvor de gjør opptak fra møtene og deler filer i etterkant.

Kjernen i studiet er faste basisgrupper som er sammensatt på tvers av de ulike yrkesfagene.  Ett Teams er for hele kullet og vi kan ha mange kanaler. Vi har samme grupper både i Canvas og i Teams og sine egne kanaler (5-6 studenter). Forskjellen fra Canvas, er at på Teams deler alle alt med alle på tvers av gruppene (kanalene). De har også flere faglige kanaler hvor studenter fra de ulike basisgruppene er samlet (10-12 studenter). Da kan de se hva som skjer i de andre gruppene, dele på tvers, gi hverandre innspill, gi og motta tilbakemeldinger, samt inspirere hverandre. Alle får tilgang til alt. -Det har vært et mål å få til mer aktivitet, og sentralt er at arbeidet bygger på tematikker i studiet.

Hva sier studentene?
Studentene har tidligere uttalt at det blir mange digitale plattformer å forholde seg til. Nå bruker vi «bare» Canvas og Teams. Oppgaver og tilbakemeldinger leveres og gjøres tilgjengelig fortsatt i Canvas. i tillegg til at vi kan benytte klassenotatblokker for tilbakemeldinger. – Vi ser at mulighetene i Teams gjør at det er stor aktivitet i gruppene. – Vi anbefaler at studentene setter av en dag i uka med felles teammøte hvor underviserne fra utdanningen også deltar på noe. Studentene er positive til dette – Teams trigger deling og samarbeid på en måte som ligner litt mer på dynamikken i en Facebook gruppe.

Hva er veien videre?
Det skal gjøres et løft med nettundervisningen, blant annet å få inn mer asynkront innhold. Vi er opptatt av å finne gode måter å opprettholde læretrykket på underveis i studiet. Vi har også utviklet nye programplaner gjeldene fra 2020 som er tilpasset ny læreplan og fagfornyelsen. -Vi opplever at studentene nå er mer digitale enn hva de var tidligere.  60-65% av våre deltakere er lærere, sier Runar. De bruker blant annet Teams og OneNote annerledes i egen undervisning etter studiet. De blir med andre ord inspirert til å tørre selv, prøve ut og i det tilegne seg økt digitalfaglig kompetanse.

Har du spørsmål, vennligst ta kontakt med Runar Oudmayer, runou@oslomet.no

Er du nysgjerrig på hvordan opprette og arbeide med Teams, se videoveiledninger fra Microsoft og Sju ting å huske på når du jobber med Microsoft Teams