Hopp til innholdet
Hjem » Forekomst av ødem blant pasienter som deltar på rehabilitering etter hjertesykdon med eller uten hjertesvikt ved bruk av bioimpedanse som måleverktøy.

PROSJEKTGRUPPE OG TILHOLDSSTED:
Mastergradsstudenter innen klinisk helsevitenskap, fysioterapi, fysiologi, kardiologisk sykepleie og andre relevant faggrupper.

Kontakt:
Jon Arne Sandmæl, Seniorforsker, PhD, Unicare: jon.arne.sandmael@unicare.no
Harald Engan, FoU-leder, Seniorforsker, PhD, Unicare: Harald.Kare.Engan@unicare.no

MULIG TEMA FOR OPPGAVE:
Undersøke forekomst av ødem, både total og områdespesifikk, gjennom bruk av bioimpedanse (InBody 720) hos pasienter som har gjennomgått hjertehendelser og er i rehabiliteringsfasen. Alle pasienter inkluderes, med og uten hjertesvikt.

FORELIGGENDE DATA/ EVT. MULIGHET FOR INNSAMLING AV EGNE DATA:
Bruk av eksisterende utstyr tilgjengelig ved Unicare Røros og fagkompetanse innen feltet kardiologi.

MÅL/PROBLEMSTILLINGER:
Det er en kjent problemstilling at en andel pasienter som har gjennomgått hjertehendelse i ettertid utvikler ulik grad av hjertesvikt. Tidlig deteksjon og intervensjon for å behandle lymfødem hos denne pasientgruppen er svært viktig for å bedre funksjon, redusere smerte og bremse langtidseffekter av lymfødem. Studier tyder på at å måle kroppskomposisjon vha bioimpedanse kan detektere ødem på et tidligere tidspunkt enn kliniske undersøkelser, men det finnes lite kunnskap om dette hos pasienter med ulik grad av hjertesykdom i rehabiliteringsfasen.

(Mulige) Tilleggsproblemstillinger:
Sammenligne funn fra målinger gjort vha bioimpedanse med klinisk undersøkelse