Hopp til innholdet
Hjem » Tilgang til ernæringsfaglig veiledning og oppfølging under og etter kreftbehandling.

PROSJEKTGRUPPE OG TILHOLDSSTED:
Mastergradsstudenter innen klinisk helsevitenskap, kreftsykepleie, klinisk ernæringsfysiologi og andre relevant faggrupper.

Kontakt:
Jon Arne Sandmæl, Seniorforsker, PhD, Unicare: jon.arne.sandmael@unicare.no
Harald Engan, FoU-leder, Seniorforsker, PhD, Unicare: Harald.Kare.Engan@unicare.no livskvalitet for beboere i sykehjem, spesielt med tanke på eldrebølgen.

MULIG TEMA FOR OPPGAVE:
Undersøke hvor stor andel av kreftpasienter som deltar i spesialisert rehabilitering som har fått tilbud om ernæringsfaglig oppfølging under og etter behandling. Kartlegging av alle typer ernæringstiltak og konsultasjoner for å se på forholdet mellom tilbud og behov for ernæringstiltak ved kreftsykdom.

FORELIGGENDE DATA/ EVT. MULIGHET FOR INNSAMLING AV EGNE DATA:
Inneliggende pasienter som deltar på tre ukers rehabilitering ved kreftsykdom ved Unicare Røros og fagkompetanse innen feltet ernæring tilgjengelig på senteret.

MÅL/PROBLEMSTILLINGER:
Det er en kjent problemstilling at behandling for kreftsykdom, med potensielle langvarige etterbehandlinger, kan ha store effekter på fordøyelse, næringsopptak, vekt, smak som følge av bivirkninger av medisiner. I tillegg så er kreftsykdom et av feltene innen ernæring der udokumenterte tilskudd og kostholdsfilosofier kan påvirke den enkelte pasient som er i en svært sårbar situasjon. Erfaringsmessig så er det et fåtall som har fått tilbud ernæringsfaglig oppfølging under eller etter kreftbehandling. Dette prosjektet ønsker å kartlegge hvor mange av pasientene, og med hvilke diagnoser, som har fått tilbud om ernæringsfaglig oppfølging før ankomst rehabilitering. I tillegg så kan dette ses opp mot hvor mange som har behov for ernæringsfaglig oppfølging under rehabiliteringsoppholdet. Dette for å belyse differansen mellom tilbud og faktisk behov for den som er i behandling for kreftsykdom.

(Mulige) Tilleggsproblemstillinger:
Kvalitative intervju med enkeltdeltakere der det har blitt avdekket behov for ernæringstiltak (belyse pasientperspektivet i behandlingsløpet for kreftsykdom)