Hopp til innholdet
Hjem » Kommunenes strategier og målbilde knyttet til å innføre helseteknologi for å møte demografiutfordringene i primærhelsetjenestene

Antallet eldre i den norske befolkningen øker betydelig framover, mens antallet i arbeidsfør alder er mer stabilt totalt sett. I noen kommuner, særlig i utkantstrøk, synker imidlertid antallet unge og voksne. Selv om mange eldre lever friskere liv, øker behovet for helse- og omsorgstjenester raskt i årene framover. Helsepersonellkommisjonen peker på at disse utviklingstrekkene gjør det krevende å rekruttere nok arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren fremover.

Noen kommuner tar i bruk helse- og velferdsteknologi med mål om å gjøre mer tjenestene mer effektive.

Masteroppgaven kan være en komparativ studie av hvordan ulike kommuner innfører helseteknologi i primærhelsetjenestene, med analyse av hvordan kommunene tar teknologi i bruk, hvilke mål de setter for hva teknologien skal bidra til, hvilke prosesser de gjennomfører for å sette målene og hvilke løsninger som velges. Oppgaven kan egne seg for flere studenter som arbeider sammen. Studentene kan for eksempel samle inn data sammen og dele inn oppgavene med litt ulike problemstillinger.

Temaet som foreslås er svært relevant for pågående debatter i kommune-Norge og kommer til å bli mer og mer aktuell i tiden framover. Mål og problemstillinger må bearbeides videre. Lillestrøm kommune og OsloMet skal ha en workshop tidlig i januar. Dette er ett av temaene som vil bli drøftet og workshopen kan bidra til å spisse mulige problemstillinger. Mulighet til å arbeide i et team og tett på spennende utviklingsarbeid i Lillestrøm kommune.

FORELIGGENDE DATA/ EVT. MULIGHET FOR INNSAMLING AV EGNE DATA:
Innsamling av egne data gjennom analyse av dokumenter/planer, intervjuer og eventuelle spørreundersøkelser fra utvalgte case kommuner.

Kontaktperson: Hege Bentzen, hegben@oslomet.no, Vibeke Helen Telle-Hansen, vtelle@oslomet.no
Mulig samarbeid med Lillestrøm kommune.