Sak: Pikesville High School
Tidlig i 2024 sto Pikesville High School i Maryland overfor betydelige forstyrrelser etter en skandale som involverte rektor, Eric Eiswert. Et kontroversielt lydopptak dukket opp, hvor angivelig Eiswert kom med rasistiske og antisemittiske bemerkninger.
16. januar sendte en Gmail-bruker med navnet TJFOUST9 en e-post til tre lærere med emnelinjen «Pikesville Principal—Disturbing Recording». E-posten inneholdt en lydfil der en mannsstemme kunne høres komme med støtende bemerkninger om to lærere, nedsettende uttalelser om jøder og en påstand om at svarte elever ikke kunne «teste seg ut av en papirpose».
Opptaket gikk raskt viralt på sosiale medier,ble plukket opp av lokale nyhetskanaler, utløste utbredt forargelse og førte til krav om Eiswerts avskjed. CNN rapporterte at rektoren ble satt i administrativ permisjon i påvente av etterforskning. I løpet av denne tiden mottok Eiswert en rekke trusler, inkludert en som sa: «Verden ville vært et bedre sted hvis du var på den andre siden av skitten,» ifølge en politirapport.
Undersøke autentisiteten til lydopptaket ved hjelp av DSC-prinsipper
Tenk deg at du kommer over lydopptaket nevnt ovenfor, og du forbereder deg på å skrive en artikkel om en skolerektor som angivelig skal ha blitt tatt i bruk av rasistiske ytringer og nedsettende språk mot elever og lærere. Før historien blir offentlig, er det mange spørsmål som må løses grundig. Nedenfor skisserer vi noen av disse spørsmålene sammen med foreslåtte svar. Vi oppfordrer deg til å prøve å svare på disse spørsmålene på egen hånd først. Når du har gjort det, kan du sammenligne svarene dine med vår vurdering av lydopptaket som informasjonskilde.
Tillater lydopptaket oss å identifisere kilden til informasjonen?
Som nevnt tidligere begynte det aktuelle lydopptaket å sirkulere på flere sosiale medieplattformer først etter at en anonym bruker, TJFOUST9, sendte den originale filen til en gruppe lærere. Til tross for den utbredte distribusjonen, nevner ikke selve opptaket noen navn eller gir direkte bevis på identiteten til personen som snakker. De eneste ledetrådene som er tilgjengelige er stemmen i opptaket og den anonyme Gmail-kontoen som filen stammer fra.
Er det mulighet for at kildematerialet er fullstendig fabrikkert, bearbeidet eller endret?
En nærlytting av lydopptaket, selv uten spesialisert teknologi eller ekspertise, avslører at opptaket trolig er en sammenstilling av flere samtaler. Selv et utrent øre kan oppdage at lyden enten er tungt redigert eller satt sammen fra separate setninger i stedet for å være en del av en sammenhengende samtale.
Innspillingens lappeteppe-aktige karakter antyder at den kan ha blitt manipulert for å lage en spesifikk fortelling, noe som skaper ytterligere tvil om dens autentisitet og konteksten som uttalelsene opprinnelig ble gjort i. Fordikilden til opptaket har valgt å være anonym, kombinert med tydelige indikasjoner på at lyden har blitt kraftig redigert, er det vesentlig grunn til å mistenke at materialet har blitt behandlet. Disse faktorene bør føre til forsiktighet og skepsis.
Kan metadataene til lydopptaket gi innsikt i dets autentisitet?
Digitalt kildemateriale inkluderer ofte metadata, eller «data om data», med mindre det har blitt fjernet med vilje. Det kan være et forsøk på å skjule informasjon som er relevant for materialet. Metadata inkluderer detaljer som filstørrelse, opprettelsesdato og -klokkeslett, datanettverket der dataene ble generert, datakvalitet og mer. Denne metainformasjonen kan gi verdifull innsikt i omstendighetene rundt opprettelsen av materialet.
Når det gjelder lydfilen Pikesville High School, ble det originale opptaket eksklusivt sirkulert blant skolens lærere, noe som gjorde det umulig å få tilgang til og analysere originalfilen for dens metadata. Uten denne informasjonen forblir avgjørende kontekst om opptakets opprinnelse og autentisitet skjult.
Gir lydopptaket kontekstuell informasjon om tidspunkt og sted for opptaket? Betyr denne konteksten noe i det hele tatt?
Konteksten det digitalt kildemateriale ble til i er avgjørende for tolkning og evaluering. Er innspillingen for eksempel én uke gammelt eller tiår gammelt? Hvis lyden er autentisk, kan det være avgjørende å vite alderen for å vurdere rektors kompetanse og både personlige og profesjonelle integritet. I tillegg, hvis en slik samtale virkelig fant sted, bør opptaket inneholde bakgrunnsstøy så vel som svar fra andre mennesker. Disse elementene vil gi ytterligere muligheter til å vurdere autentisiteten av samtalen.
Men når du lytter til det aktuelle opptaket, er det tydelig at det mangler bakgrunnsstøy, og ingen andre stemmer høres bortsett fra rektor. Fraværet av disse lydsignalene reiser ytterligere tvil om innspillingens autentisitet, noe som antyder at det kan ha blitt selektivt redigert eller fabrikkert for å presentere en bestemt fortelling.
Inneholder lydopptaket nok informasjon til å etablere forbindelser til andre kilder?
Som nevnt tidligere mangler lydopptaket noen direkte koblinger til andre kilder utover rektors stemme og den anonyme Gmail-kontoen. Dette er ofte en sterk indikasjon på at noen forsøker å spre informasjon ut av kontekst for å sette den målrettede personen i dårlig lys.
Uavhengig av det endelige resultatet, kan denne taktikken forårsake varig skade på personens omdømme, og sette den under gransking i en lengre periode. Slike handlinger tar ofte sikte på å undergrave troverdigheten og skape en dvelende skygge av tvil, som kan være vanskelig å fjerne selv om påstandene senere viser seg å være falske.
Inneholder lydopptaket informasjon som kan forårsake en følelsesmessig respons fra publikum? Er innholdet sosialt splittende?
Ja, lydopptaket berører sensitive emner, spesielt ettersom det inkluderer raseuttalelser rettet mot sårbare grupper, spesielt jøder og svarte. Å publisere et slikt opptak vil nesten helt sikkert føre til en skandale med alvorlige følger for individet som høres på lyden, spesielt hvis denne personen har en maktposisjon.
Mens varsling spiller en verdifull rolle i journalistikk, er det en svært risikabel praksis å dele slik informasjon uten grundig undersøkelse og autentisering. Dette gjelder særlig når innholdet vil kunne bidra til ytterligere diskriminering av marginaliserte grupper. Riktig kontroll er avgjørende for å sikre at informasjonen er nøyaktig og ikke utilsiktet forårsaker skade.
Før du gjennomgår evalueringen vår, ta deg tid til å reflektere over dine egne svar på spørsmålene ovenfor og foreta en endelig vurdering av lydopptaket som angivelig inneholder Pikesville High School-rektor som bruker diskriminerende språk mot elever. Reiser dette opptaket tvil om dets autentisitet, og i så fall på hvilket grunnlag? Hvordan vil du forholde deg til å bruke dette lydopptaket i din rapportering, og hvilke skritt vil du ta for å sikre at historien oppfyller de høyeste journalistiske standardene?
Klikk her for å se vår vurdering basert på DSC-prinsipper
Pikesville High School-lydopptaket reiser betydelige spørsmål om ektheten. Mangelen på kontekst, merkbar redigering, fravær av bakgrunnsstøy og bruken av en anonym Gmail-konto tyder på potensiell manipulasjon. For å sikre høye journalistiske standarder, bør opptaket undersøkes grundig av lydeksperter for å verifisere dets integritet.
I tillegg er kryssreferanser med andre kilder, intervjuer med relevante parter og gir kontekst avgjørende skritt. Først etter at disse tiltakene er iverksatt bør historien rapporteres, med en klar forklaring av bevisene og eventuelle tvil om opptakets autentisitet for å unngå å spre feilinformasjon.
Kildemateriale, enten det er skrevet på papir eller lydopptak som deles via e-post, lages ofte ved hjelp av ulike teknologiske mellomledd. Selv om disse materialene kan virke som nøytrale informasjon, kan tendensene og tolkningene til produsenten påvirke innholdet de formidler. Kildematerialer er vanligvis også forbundet med andre kilder og eksisterer ikke isolert; de er en del av en bredere kontekst som former deres betydning.
Senere avsløringer bekreftet at lydopptaket i sin helhet var AI-generert av en lærer på videregående skole som hadde en konflikt med rektor. Å bevise dette ville vanligvis kreve rettsmedisinske eksperter, men selv med litt sunn fornuft og et utrent øre og litt sunn fornuft kunne ha oppdaget at noe var galt med opptaket. Den unaturlige flyten og inkonsekvensene burde ha reist røde flagg, noe som tyder på at lyden ikke var autentisk.
Bildet er generert av SCAM ved hjelp av Midjourney