Tips og triks for presentasjonen
Kløkt Masterkonferanse handler om å dele ideer på tvers av fag, og bygge opp et godt nettverk med jevnaldrende i andre fagområder. Ingen er «ekspert» på alt, og vi forventer ikke at dere skal være det. Vi er alle her for å lære av hverandre, og støtte hverandre som medstudenter.
Slik forbereder du deg til en 10-minutters forskningspresentasjon:
- Strukturer argumentet klart: Bruk lysbilder eller ha notater for å gi diskusjonen struktur. En mer fokusert og tydelig presentasjon gjør det lettere for gruppen å forstå hva du håper å oppnå i forskningen din.
- Vi anbefaler ikke mer enn fire lysbilder.
- Bruk en stor skrift (for eksempel 16 eller 18 punkt).
- Bruk nøkkelord eller korte punkter for at det ikke skal bli for mye å lese.
- Hold videoer eller medieklipp på et minimum. Vi er mer interesserte i hva du har å si.
- Be om hjelp eller råd om et spesifikt tema: Identifiser et spørsmål eller en bekymring du vil at gruppen skal svare på eller diskutere. På denne måten lytter alle målrettet, og du vil få den mest nyttige tilbakemeldingen for forskningen din!
- Definer terminologi: Husk at vi kommer fra ulike fagområder og studiespesialiseringer. Definer begreper, akronymer eller forkortelser når du bruker dem for første gang.
- PUST: Når vi blir nervøre glemmer vi ofte å puste, og dette gjør at vi blir mer engstelige. Husk at alle er interessert i å høre dine ideer!
Hvordan kan jeg gi gruppen min konstruktive råd?
- Takk presentatøren: Det er alltid litt skummelt å presentere for en ny gruppe, så vi bør anerkjenne innsatsen.
- Nevn en interessant eller godt presentert idé: Fortell hva du virkelig likte i presentasjonen, eller hva du syntes var spesielt interessant.
- Vær åpen for nye ideer og respekter andres meninger: Alle kan ikke vite alt, og ikke alle bruker samme teori eller metode. Lytt nøye og vær åpen for nye ideer, og be om mer avklaring hvis noe virker uklart. Gi konstruktive tilbakemeldinger.
- Anerkjenn gruppeinnsatsen: Lytt til resten av gruppen slik at dere kan utvikle ideer og forslag sammen.
Presentation tips and tricks
The Kløkt MA Conference is about sharing ideas across disciplines and building up a good network with peers in other degrees. No one is an ‘expert’ in everything and we do not expect or want them to be. We are all here to learn from each other and support each other as academics.
How to prepare for a 10-minute research presentation:
- Structure your argument clearly: Use slides of have notes to give the discussion structure. Don’t try to read a long paper, or ‘just talk’. A more focused and clear presentation makes it easier for the group to understand what you are hoping to achieve in your research.
- For 10 minutes, we recommend no more than 4 slides.
- Use a large font (16 or 18).
- Use keywords or short points.
- Keep videos or media clips to a minimum. We are more interested in what you have to say.
- Ask for help or advice on a specific topic: Identify a question or concern you would like the group to answer or discuss. Put that on your very first slide or clearly state it at the start. This way, everyone is listening purposefully and you will get the most useful feedback for your research!
- Define terminology: Remember that we come from different degrees and study specialisations. Define concepts, acronyms, or abbreviations when you use them for the first time.
- Breathe: Often when we get nervous, we forget to breathe, and this makes us feel more anxious. Remember that everyone is interested in hearing your ideas. We are all there to support each other. Remember to take one or two nice long calming breaths before you start.
How can I give my group constructive advice?
- Thank the presenter: It is always a little scary to present to a new group, so we should always recognise the effort. Start with thanking the presenter for sharing.
- Mention an interesting or well-presented idea: Let the presenter know what you really enjoyed in their presentation or what you found particularly interesting.
- Be open to new ideas and be respectful of other opinions: We all accept that we cannot know everything, and not everyone is using the same theory or method. Listen carefully to the presenter’s points and be open to new ideas. Ask for more clarification is something seems unclear. Engage meaningfully with them in a respectful and informative manner during the group discussion. It is more beneficial for the presenter if we suggest a way to improve or develop the research.
- Recognise the group effort: Listen to the rest of the group and develop ideas and suggestions together. If someone has already said the point you wanted to raise, acknowledge their contribution and build on it further. It is about growing and building together.