«Folkehelse og livsmestring» i skolen

Med det fornyede læreplanverket som trådte i kraft i norsk skole høsten 2020 (LK20) kom også det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring». Folkehelse og livsmestring skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.  

Forskningsprosjektet «Literacies for health and life skills» (HLS) er et flerfaglig prosjekt som har som mål å utvikle en didaktikk for å undervise folkehelse og livsmestring i skolen.  

Som en del av HLS prosjektet skal vi undersøke hvordan lærerstudenter opplever å undervise folkehelse og livsmestring i skolen. Høsten 2021 skal vi følge studentene ut i praksis på ulike skoler i Oslo og omegn. For å sikre studentene god undervisningskompetanse i folkehelse og livsmestring har de våren 2021 fått en innføring i å rekonstruere undervisningen gjennom «activist approach» (Oliver & Kirk, 2015): en ny student(elev)sentrert didaktisk tilnærming. I sin praksisperiode i 10 klasse høsten 2021 vil studentene veiledes av praksislærere som selv har fått spesial opplæring i «folkehelse og livsmestring» gjennom forskningsprosjektet HLS. 

Forskningsmetode og foreliggende data  

Et aksjons forskningsdesign ligger til grunn for forskningsprosjektet. I sin praksisperiode er det ønskelig at lærerstudentene prøver activist approach ut i praksis og gjennomfører kartlegging og bygger et fundament. Datainnsamlingen ble gjort høsten 2021.

Studenter som er interessert i å skrive masteroppgave tilknyttet HLS kan ta utgangspunkt i det innsamlede datamaterialet. Disse består av observasjoner av lærerstudentenes praksisundervisning, gruppe intervju og logg bøker.  

Det er også muligheter for å gjøre egne observasjoner av praksislærere og ev. elevenes opplevelser.  

Forslag til tema og problemstillinger 

Det vil være aktuelt å skrive oppgave knyttet til:

  • Bruk av activist approach som didaktisk metode 
  • Folkehelse og livsmestring  
  • Folkehelse og livsmestring i skolen 
  • Visuelle metoder   
  • Praksisundervisning  
  • Diskusjoner rundt hvordan tematikken kan jobbes med praktisk i skolehverdagen. Hva skal det jobbes med i de enkelte fagene, og hvordan skal tverrfagligheten sikre helhetlig undervisning?  

Aktuelle fag

Oppgavene kan kobles til kroppsøving, norsk og samfunnsfag.

Vi legger opp til at studentene skriver sammen i gruppe på to eller tre.  

Kontaktperson 

Ta gjerne kontakt med Tonje Fjogstad Langnes(tofla@oslomet.no) for mer informasjon.  

Mer informasjon om prosjektet finner du her, og kan lese om hele HLS prosjekter https://uni.oslomet.no/hls/ 

Søknadsfrist

Studenter som ønsker å skrive en masteroppgave tilknyttet oss skriver en søknad med en kort presentasjon av seg selv, motivasjon for å delta i prosjektet, samt forslag til problemstillinger, metode og utvalg. Frist for innsendelse av søknad er 29.09.2022.