REACH deltar på Storbykonferansen 30.-31. oktober 2019

30. oktober deltar REACH på Storbykonferansen med seminaret «Spenninger i og rundt storby-barnehager.

Norge er det landet i verden som har høyest barnehagedekning. Barnehagene er viktig for høy sysselsetting og sosial utjevning, den representer en institusjonell hjørnestein i velferdssamfunnet og er sentrum for politiske spenninger – vitensyn og pedagogiske praksiser. I dette seminaret ønsker REACH å åpne opp samtalene rundt hvilke problemstillinger senteret bør jobbe med, og tar utgangspunkt i noen spørsmål:

• Utformes barnehagens innhold og praksiser samarbeid og forståelse med hjemmet i møte med storbyens barn og foreldre?
  • I hvilken grad kjenner storbyens mangfoldige befolkning barnehagens verdigrunnlag og begrunnelse?
  • Tillit er en forutsetning for oppslutning om velferdsstatens institusjoner. Hvordan kan barnehagen bidra til å bygge tillit i en storbykontekst preget av kulturelt mangfold?
  • Hva skal kjennetegne barnehagens sosiale og kulturelle praksiser i en storby?
  • Hvordan kan barnehagen skape inkludering og arbeide med forholdet mellom majoritet og minoriteter i storbyen?
  • Hva er betingelsene for at barnehagen skal bli oppfattet som god og viktig av hele befolkningen?

Program for vårt seminar

Seminaret har innlegg fra både forskere og barnehager, og programmet ser slik ut:

• Velkommen og presentasjon av REACH, Mette Tollefsrud, REACH-senteret, OsloMet
  • Beretninger om beskyttelse, Ingar Brattbakk, AFI, OsloMet
  • “Kompleks norskhet” i storbybarnehager, Cecilie Thun, Barnehagelærerutdanningen, OsloMet
  • Klær i barnehagen, Sahayathasen Kaitampillai, Dynekilen barnehage – Oslo
  • Utøvelse av takt – hvordan skape tillit mellom barn og personalet i barnehagen? Nina Rossholt og Heidi Osnes, Barnehagelærerutdanningen, OsloMet
  • Teachers’ response to multilingual practices in mainstream Norwegian preschools, Elena Tkachenko, Nina Gram Garmann, Anna Sara H. Romøren, Oslo Metropolitan University, Department of Early Childhood Education and Care
  • Paneldebatt: Ansvarlig – REACH-senteret v/ Mette Tollefsrud

Alle deler av programmet vil foregå på norsk.

Les mer om Storbykonferansen 2019: Urbaniseringens spenninger