EU-sondering og samarbeid med bydel Søndre Nordstrand

REACH jobber gjennom partnerskap, og søker samarbeid med både forskere, kommuner og barnehager. I november deltok vi derfor på EUs informasjonsdag om Societal Challenge 6 under Horizon 2020, og vi inngått samarbeid med Bydel Søndre Nordstrand som deltok på REACH prosjektmøte 14. november.

H2020 og Societal Challenge 6: Europe in a changing world – inclusive, innovative and reflective Societies

Som et forskningssenter er REACH interessert i å finne kontakter til samarbeid, og å utforske mulighetene for fremtidig forskning. Derfor deltok Leif Hernes og Mette Tollefsrud under EUs informasjonsdag om den 6. samfunnsmessige utfordringen. Vi presenterte REACH, knyttet nye kontakter, og ikke minst fikk vi informasjon om EUs neste rammeplan for forskning: Horizon Europe, der Pillar 2 er spesielt relevant for REACH. Horizon Europe vil være gjeldende for årene 2021-2027.

Les mer om informasjonsdagen

Se REACH sin presentasjon

REACH-senteret inngår samarbeid med Bydel Søndre Nordstrand

REACH har et sterkt fokus på at kunnskapen som senteret utvikler skal være basert på reelle problemstillinger som er definert av brukerne. Oslo kommune med Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap er en viktig samarbeidspartner. I tillegg er Dynekilen barnehage en god partner for REACH. Likevel har vi manglet det viktige nivået med bydelsadministrasjon i prosjektet. Derfor er vi nå ekstra glade for at Bydel Søndre Nordstrand har ønsket å samarbeide med REACH.

På REACH’ prosjektmøte 14. november 2019 deltok Frode Torjussen, som er leder for enhet barnehage i bydelen, og brakte inn viktig kunnskap om barnehagene, strukturer og muligheter for samarbeid. Vi fortsetter samarbeidet med bydelen allerede 20. november, når REACH har fått lov å presentere seg for alle styrerne i bydelens barnehager.

Frode Torjussens presentasjon

Anne Stine Bergerløkken fra Barnehageseksjonen ved Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap, som har vært med i REACH siden starten, ga nyttig innsikt i de politiske føringene som ligger til grunn for utviklingen av barnehagesektoren i Oslo.

Anne Stine Bergerløkkens presentasjon