Portrett Usma Ahmed
Usma Ahmed

Barnehagelærer Usma Ahmed (27) er masterstudent ved Barnehagelærerutdanningen og medlem av Styringsgruppa for REACH. I intervjuet på OsloMet sine sider forteller hun om sitt brennende engasjement for å hjelpe barn med særlige behov og om sin motivasjon for å gå videre på masterutdanningen etter bachelor.

«Jeg håper å kunne være en brobygger ute i felt, mellom ulike språk, kulturer og religioner«

Usma Ahmed

I saken som står å lese på OsloMet.no forteller Usma om hvordan det fungerer å ta masterutdannelse samtidig som hun jobber i barnehage. Usma beskriver et ønske om å skrive om sensitive temaer som kommunikasjon med småbarn rundt seksuell helse og seksualitet, og om muslimske småbarn, slik hun skrev om i bacheloroppgaven. – Jeg tenker at vi først og fremst må tenke at barn er barn, og at vi ikke kan kategorisere dem ut ifra deres vansker og utfordringer, sier hun. Usma Ahmed

Masterstudenter bygger broer mellom utdanning, forskning og tjenester

Mette Tollefsrud

Det tverrfaglige forskningsmiljøet i REACH ønsker nettopp å bidra til å belyse forhold som påvirker barns oppvekst i storby.

– Usma sin innfallsvinkel og betraktninger rundt småbarna i storbybarnehagene, hennes erfaringer og praksisnære tilnærming, er verdifullt for REACH, sier Mette Tollefsrud som leder REACH-prosjektet.

– Det at masterstudenter fra de ulike forskningsmiljøene REACH samler, skriver oppgaver knyttet til barndom i storby, gjør at det også bygges broer mellom studenter, fagområder, utdanninger, og ikke minst – mellom de kommunale tjenestene, som får innspill fra nye fagområder. På denne måten kan REACH bidra til å gi noe tilbake til praksisfeltet, fortsetter Mette.

REACH har i skrivende stund tre masterstudenter som alle er tilknyttet REACH, der to er fra Institutt for sosialfag ved Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM).

Les hele intervjuet med Usma på https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/brobygger-i-barnehagen