Kronikk i Aftenposten: Barnehagene i Oslo trenger ikke bare flere menn. De trenger flere menn med minoritetsbakgrunn

I denne kronikken (15.02.21 i Aftenposten) av Sahayathasan Kaithampillai fra REACH-partner Dynekilen barnehage, retter han lyset mot rekruttering av minoritetsmenn til barnehagelæreryrket og -utdanningen.

Sahaya Khaitampillai portrett

I kronikken spør Kaithampillai «Hvem er det barna ser er ledere i sine første år i storsamfunnet, i barnehagen?» og påpeker faktumet at selv om det stort mangfold blant barna i mange av Oslos barnehager, er ikke personalet mangfoldig.

Kaithampillai etterlyser en holdningsendring som gjør at barnehagelæreryrket blir verdsatt i flere befolkningsgrupper, men også at gutter og menn med minoritetsbakgrunn blir sett på som en ressurs i samfunnet.

Til slutt i sin kronikk har han en viktig oppfordring: «I ukene fremover går mange rundt og tenker på utdanningsvalg. Hvem blir fremtidens barnehagelærere? Jeg håper det blir flere menn med minoritetsbakgrunn.»

Les hele kronikken i Aftenposten
Sahayathasan Kaithampillai deltok også i Dagsrevyen 17.2.21 (fra 28:32)
Se innsalget på Dagsrevyen på flere språk (17.2.21)
Se oppslag på Utrop (4.3.21)