Det er mange måter å bidra til kompetanseløft innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) og kommunikasjon slik at målgruppene blir møtt av profesjoner med grunnleggende kunnskap innen SRHR.

Tidligere spørreundersøkelser blant pasienter, klienter, elever og studenter rapporterer at fagpersoner sjelden eller aldri tar opp temaer som seksualitet og seksuelle overgrep (Areskoug-Josefsson & Solberg, 2022; Svendsen & Furunes, 2022).

OsloMet har utviklet et spill for å trene språk og holdninger innen SRHR.

Spillapplikasjonen fikk navnet SPØR, som er et akronym for å kunne øve seg på å bli trygge og profesjonelle samtalepartnere gjennom å Se, Prøve, Øve, Reflektere over ulike scenarier av krevende samtaler.

Vi har identifisert at det er spesielt fire samtaleferdigheter som etterlyses:
tillitsetablering, samregulering, inkluderende språk og informasjonsinnhenting. Hovedmålet med SPØR er å undersøke om spillet kan bidra til å fremme kommunikasjon med sine fire læringsløyper og 81 ulike minigames.

De fire samtaleferdighetene dannet utgangspunkt for utviklingen av spillapplikasjon med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir).

SPØR er et kommunikasjonsspill bygget på Attensi SKILLS, av Adele Kühle-Hansen.

SPØR testes nå i et forskningsprosjekt ved institutt for atferdsvitenskap, Fakultet for helsevitenskap, OsloMet. Prosjektet inngår i en større satsning ved OsloMet som i de siste ti årene har handlet om å tilby studenter mer kompetanse innen SRHR slik at de blir mer i stand til å oppfylle rettighetene til sine målgrupper.