Slik unngår du å fuske!

Referanser og kildehenvisning

Skal du ha hjemmeeksamen, obligatorisk innlevering eller skriver du på bachelor- eller masteroppgave? Da bør du være sikker på at du har forstått reglene for kildehenvisning!

Foto: Jeff Sheldon/ Unsplash

Å henvise (sitere eller referere) er å oppgi hvor du har hentet informasjon fra, altså hvilke kilder du har brukt. Det skal gjøres på bestemte måter. Korrekt bruk av kildehenvisninger er et krav i alle faglige arbeider, og det er viktig at du setter deg godt inn i regelverket før du leverer oppgaven. Hvis du ikke henviser på riktig måte kan du bli tatt for fusk.

Det er både etiske og praktiske hensyn som ligger bak reglene for kildehenvisning. Hvorfor det er viktig å referere riktig kan du lese mer om her.

nettsiden Søk og Skriv kan du lære mer om bruk av kilder i akademisk skriving.

Det finnes mange ulike referansestiler. På denne nettsiden kan du lese om hvilke som brukes på OsloMet. Her får du også nyttige lenker og tips til hvordan du kan holde styr på referansene dine og sitere og referere på riktig måte.

Seks tips for å unngå plagiat kan du finne her.

Men vær oppmerksom på at det kan være særlige regler som gjelder for ditt fag eller din oppgave, så er du usikker, spør på fakultetet ditt!

Hvis du synes sitering er vanskelig kan du kontakte bibliotekarene på universitetet. De kan hjelpe deg med å sitere riktig. Det finnes også et referanseverktøy, EndNote, som kan hjelpe deg. EndNote kan gjøre jobben enklere, og spare deg for mye arbeid senere. Bibliotekene på OsloMet holder jevnlig EndNote-kurs og kurs om APAstilen.

Er du mistenkt for fusk og lurer på hva rettighetene dine er, kontakt Studentombudet.