Det er ikke langt, og det er verd å lese. Jeg skal gi en kort oppsummering og litt sammenheng.
Oppgaver forsvinner — ikke jobber
“Technological disruptions such as robotics and machine learning—rather than completely replacing existing occupations and job categories—are likely to substitute specific tasks previously carried out as part of these jobs, freeing workers up to focus on new tasks and leading to rapidly changing core skill sets in these occupations.»

Dette nyanserer bildet av roboter som overtar jobber. Teknologien erstatter dem som betjener kassa på supermarkedet med selvbetjening eller med nettbutikken. I første tilfelle vil salgsassistenter kanskje jobbe mer med markedsføring (mersalg) i selve butikken, i det siste tilfellet blir det flere arbeidsoppgaver knyttet til dataanalyse og nettsideutvikling.
Sykepleiere vil ta færre prøver, men bruke mer tid på å formidle analyser utført av maskiner til pasientene.
Endringer treffer ulikt
Rapporten ser ganske kort fram i tid, bare fram til 2020. Innen da har ikke selvkjørende lastebiler endret transportsektoren. Men mange administrative funksjoner kan håndteres av maskiner. Sentralbord og help-desk erstattes gradvis allerede, og mange land kan slanke sin offentlig forvaltning, så kanskje er ikke dette bildet så overaskende:

Endrede forventninger til kvalifikasjoner
«During previous industrial revolutions, it has often taken decades to build the training systems and labour market institutions needed to develop major new skill sets on a large scale. Given the upcoming pace and scale of disruption brought about by the Fourth Industrial Revolution, however, this may simply not be an option.»
… og da kommer en av mine kjepphester fram fra stallen: Livslang læring. Gjenoppliv Kompetansereformen.
Vi har tilpasset oss før. På slutten av 1990-tallet ble EDB-ingeniører erstattet med Data-ingeniører. Allerede fra 1960-tallet hadde det dukket opp studier i informatikk, informasjonsvitenskap, etterhvert EDB for humanister og så videre.
Vi kan tilpasse oss raskere. I dag kan du studere Dataingeniør, Informatikk og Anvendt datateknologi ved HiOA med mange av de samme emnene — de har felles eksamener i mange emner som er valgfrie for noen av utdanningene men obligatoriske for andre.
Det viser hvordan vi kan ha parallelle løp. En ny modell og en gammel modell samtidig, en heltidsutdanning og en deltisudtanning/videreutdanning samtidig. Det trenger ikke bli dyrt, det trenger ikke være vanskelig.
Høyere utdanning er svaret…
…når utfordringen er økt behov for høyere-nivå tenkning og problemløsning: