Tverrprofesjonell utdanning (TPU) er et strategisk og pedagogisk initiativ som har som mål å fremme samarbeid og samhandlingskompetanse mellom studenter fra ulike profesjonsutdanninger innen helse- og velferdssektoren. TPU bygger på prinsippet om at studenter lærer best med, av og om hverandre, og er forankret i både nasjonale føringer og internasjonal forskning på tverrprofesjonell læring og pasientsikkerhet.
Et sentralt virkemiddel i TPU er bruk av simuleringsbasert læring, som gir studentene anledning til å delta i realistiske og komplekse scenarier fra klinisk praksis. Simulering skaper et trygt og kontrollert læringsmiljø hvor det er rom for refleksjon, dialog og utvikling av tverrprofesjonell handlingskompetanse. Erfaringene fra simulering danner grunnlag for faglig og etisk resonnering, samt forbedret forståelse for profesjonenes komplementære roller og ansvar.
Denne nettsiden presenterer struktur, målsettinger og pedagogiske tilnærminger i TPU. Du vil finne forskningsbasert kunnskap, eksempler på undervisningsopplegg og simuleringsøvelser, samt ressurser for undervisere, veiledere og fagmiljøer som ønsker å styrke kvaliteten i tverrprofesjonell utdanning og praksis.
TPU er en sentral komponent i utviklingen av helhetlige og bærekraftige helsetjenester – til beste for pasienter, brukere og samfunn.