0-visjonen og refleksjon

0-visjonen er retningsgivende for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. Men hvordan skal vi arbeide for å komme nærmest mulig 0-visjonen?

Refleksjon er nevnt 20 ganger i dagens læreplan for førerrett klasse B. Erfaring er nevnt 46 ganger i samme læreplan. Det skulle tyde på at det er ønskelig å reflektere over sin egen erfaring for å nå målene.

Refleksjon er i Store norske leksikon (2019) definert som å overveie eller tenke over noe. Det er gjerne brukt i sammenhenger hvor du vil tenke grundig over noe eller helst drive utforskende undersøkende tenkning. Begrepet kan forstås som at du reflektere på noe, dvs respondere på eller melde interesse for noe eller noen. Det blir også hevdet at refleksjon ikke nødvendigvis handler om å bli enige, men å bidra med ulike perspektiver på samme sak

Den reflekterende praktiker er i følge Donald A. Scön en yrkesutøver som tenker over hva han eller hun foretar seg eller som vender tankene mot handlingen og den viten som ligger implisitt i handlingen. Kristin Bie mener at når du reflekterer er det meningen at du skal betrakte deg selv utenfra. Knut Alfred Myhren presenterte sine tanker om metodikken på Den nasjonale føreropplæringskonferansen i oktober 2006 og kalte arbeidet “Glasstaksærbe”. Du går opp på glasstaket og ser på deg selv for å kjenne etter hvordan du har det og se hvordan du gjennomfører undervisningen, arbeidet eller øvelsen. Det er viktig å presisere at det ikke er meningen at du skal møte deg selv med sensur og fordømmelse; du skal forsøke å få tak i selve meningen i det du reflekterer over. Det er din forståelse av deg selv du er på jakt etter. Vilje og evne til selvevaluering er vesentlig for personlig og faglig utvikling. Refleksjon over egen praksis burde av denne grunn være obligatorisk.

Hva betyr så dette for trafikksikkerheten og 0-visjonen? Vi forstår umiddelbart at alle trafikanter må være motivert for å følge retningslinjene for å opptre mest mulig trafikksikkert, men hvordan kan vi som lærer stimulere eleven til det? Faktum er at det ikke er lett å påvirke andre til å reflektere hvis du ikke kan det selv. Derfor er det et potensiale i å utdanne trafikklæreren innfor emnet refleksjon slik at læreren lettere kan påvirke sin elev til å reflektere.

Publisert av kaife

Arbeider på OsloMet Trafikklærerutdanningen