Mopedbil for 16-åringen

Mopedbil – nå også for 16-åringer!

Mopedbil har eksistert i en årrekke. Men det har ikke vært spesielt populært siden aldergrensen har vært 18 år. Aldersgrense har ført til at kun enkelte brukergrupper har benyttet anledningen til å kjøre en innelukket moped. Nå har dette endret seg.

Av Kai A. Fegri

Fra 30. august i år kan 16-åringer kjøre mopedbil. Klassen heter AM147 og mopedbilen er innelukket med varmeapparat og registrert for to personer. Opplæring og trening kan starte når du er 15 år, og følger vanlige retningslinjer for gjennomføring. Det vil si opplæring ved godkjent trafikkskole og mengdetrening med en person som er over 25 år og har hatt førerrett for klassen sammenhengende de siste fem årene.

Den obligatoriske opplæringen må tas ved en godkjent trafikkskole. Trafikkskolen avgjør om du er flink nok til å ferdes alene og selvstendig i trafikken. Eksamen består kun av en teoretisk prøve som må avlegges for Statens vegvesen ved Trafikkstasjonen.

En mopedbil har visse begrensinger. Høyeste hastighet er 45 km/t og den har ikke lov til å ha sterkere motor enn 6kW (8hk). Den er av denne grunn liten og lett og vil ikke ha samme sikkerhet innebygget som en vanlig personbil.

Mopedbilen er utformet som en liten bil, hvilket betyr at den tar noe plass samtidig som den har begrenset topphastighet. Føreren av en mopedbil vil derfor måtte lære seg å slippe annen trafikk forbi. Spesielt utenfor byen. Det er også å anbefale at tidspunktet for kjøringen vurderes opp mot trafikktettheten, spesielt på en større vei.

Kjørt av en forstandig sjåfør vil mopedbilen være mer trafikksikker enn en moped. Det vil de fleste sette pris på. Men mopedbilen koster forholdsvis mye mer enn en tohjuls moped. Vurderingen må tas i forhold til muligheten til å kjøre om vinteren, sikkerhet og en antatt annenhåndsverdi etter forsiktig bruk.

De som erverver førerrett for traktor klasse T vil kunne utvide til førerrett for klasse AM147 ved å gjennomføre den obligatoriske opplæringen «Sikkerhetskurs på veg» for klassen. Det vil i dette tilfelle ikke være nødvendig å avlegge noen form for prøve hos Statens vegvesen. Det er sannsynlig at dette kan være interessant for mange som i dag bruker traktor til og fra skolen og i fritiden og kan være et supplement til de som sitter åpent på an ATV eller UTV i samme ærend.

Publisert av kaife

Arbeider på OsloMet Trafikklærerutdanningen