Nasjonal transportplan 2022-2033: Møte med næringsliv og interesseorganisasjoner

Innlegg på konferansen:

OsloMet – Kompetansesenteret for yrkesfag (ambisjon: Nasjonalt kompetansesenter for yrkesfag)

Sitat: Samfunnet opplever stort behov for rekruttering til transportbransjen. NTP 2018-2029 beskriver transport som bærebjelken i det norske velferdssamfunnet og avhengigheten vil vokse spesielt på vei.

Alle parametre tilsier at transportbehovet øker i fremtiden – vi ser for oss en dobling innen 2050 (forsiktig anslag). Det er pr idag manglende rekruttering til transport- og logistikkyrkene, spesielt yrkessjåfør. Det oppleves økende konkurranse også fra useriøse aktører. Dette fører til økende risiko både med hensyn til yrkesrisiko (HMS) og generell trafikksikkerhet, spesielt på norske vinterveier.

Transportsektoren er en viktig bidragsyter i integreringspolitikken og representerer et stort mangfold. Trafikklæreren er i dag en av de yrkesgruppene som arbeider med flest fremmedspråklige. Også innenfor yrkesutdanning. Forslaget er derfor at yrkessjåførlæreren skal ha en dypere kompetanse som også dekker mangfold og integrering.

Det er også onde tunger som hevder at det pr i dag er manglende kompetanse hos nyutdannede og lærlinger i transportsektoren. Kan det være at utdanningssystemet bør forbedres?

Til det behøves en yrkesfaglærerutdanning for yrkessjåførlæreren med yrkesfaglig kompetanse i fokus, både transportfaglig og trafikal. OsloMet har allerede mangeårig kompetanse med hensyn til å utdanne yrkesfaglærere. Det gjenstår kun en liten forskriftsendring for å tilpasse utdanningen til å utdanne yrkessjåførlærere.

Løsning:

Bedret yrkessjåførlærerutdanning – et effektivt virkemiddel for øket rekruttering til transportbransjen.

Bedret yrkesutdanning for yrkessjåføren og logistikkmedarbeideren fremmer:

  • Større verdiskapning
  • Bedre klima
  • Øket transportsikkerhet
  • Utvikling av intelligente transportsystemer (ITS)
  • Bevissthet om ivaretagelse av samfunnets kost/nytte

Som igjen bedrer transportarbeiderens status og omdømme!

 Kai A. Fegri

Publisert av kaife

Arbeider på OsloMet Trafikklærerutdanningen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *