Barndom – en hyllest til barnas lek

Endelig er den her – filmen vi har ventet lenge på. Filmskaperen Margareth Olin har laget en film om barns liv i barnehagen. Hun sier selv at hun ønsker å skape debatt med filmen, og kaller den barnas høringssvar på regjeringens utkast til ny rammeplan.

Filmen følger en gruppe 6-åringer gjennom et år i barnehagen. Disse barna er altså i realiteten skolebarn, og hadde det ikke vært for at de går i en Steinerbarnehage, hadde de ikke gått i barnehage i det hele tatt. Det gir grunn til ettertanke når vi får følge «6-årsklubben» gjennom deres ulike aktiviteter, både i lek og i mer voksenstyrte aktiviteter. Hva hadde disse barna gått glipp av dersom de måtte tilpasse seg skolens rammer med 28 barn og en lærer? Dersom de måtte bytte ut skogen og en frodig utelekeplass med et trangt klasserom? Det er dette som er realiteten for mange 6-åringer i Norge i dag. Det gir også grunn til ettertanke når det gjelder hvordan vi behandler «førskolegruppa» i dagens barnehager, altså femåringene. Rapporten «Alle teller mer» (Østrem m.fl., 2009) viser at det har blitt en økt oppmerksomhet mot skolerettede aktiviteter i barnehagen, og at læring i mange barnehager blir forstått som skoleforberedelse. Flere barnehageansatte melder om en økt forventning om at barnehagen skal sørge for at barna er «skoleklare» når de forlater barnehagen. Det er liten grunn til å tro at denne trenden har blitt noe svakere på de åtte årene som har gått siden denne rapporten kom.

Derfor er Margareth Olins film så viktig. Filmen viser rikdommen barna i denne barnehagen får ta del i. Barna blir rike på erfaringer som gir livsglede og som feirer leken og det å være sammen med andre i meningsfulle, morsomme aktiviteter  i en barnehagehverdag som er helt blottet for ferdigsydde programmer og kartlegginger. Selv om filmen er tatt opp i en barnehage med en spesiell barnehagepedagogisk filosofi, mener jeg at dette prinsippet bør være gjeldende for alle barnehager. Dersom dyktige barnehagelærere får beholde det pedagogiske ansvaret for barnehagens innhold, er det ingenting i veien for at alle barnehager kan vektlegge lek og barns samspill med hverandre og med barnehagens ansatte på en like frodig måte som det vi ser i denne filmen.

Lørdag 11.3. er jeg invitert til å samtale med Margareth Olin og Bjørg Lobben Røed, styreren i Aurora Steinerbarnehage der filmen er tatt opp. Samtalen blir etter visningen av filmen som starter kl. 15.45 på Saga kino i Oslo.

Publisert av Anne Greve

Barnehagelærer Professor i barnehagepedagogikk Ansatt på OsloMet - storbyuniversitetet (HiO/HiOA) siden 2002