Det finnes ingen quick-fix for å lære språk

Når noe er for godt til å være sant, er det som regel det. Johan H. Andresen i Ferd Sosiale Entreprenører kommer i Aftenposten mandag 1.juli med en rekke påstander om språkleken BRAVOs fortreffelighet. Andresen sier det er «millioner å spare» ved å kjøpe BRAVO til bruk i barnehagen og stiller spørsmålet om kommunene har råd til å la være. Det enkle svaret på det er «ja».

Andresen hevder at BRAVO leken «er en løsning vi virkelig ser effekt av og som nå er dokumentert». Hvor er denne dokumentasjonen? For ca syv år siden bevilget BRAVO-gründer Heidi Aabrekk midler til daværende Høgskulen i Sogn og Fjordane for å få evaluert effekten av BRAVO-leken. Det ble imidlertid ikke målt noen effekt, og prosjektet ble avsluttet. Nylig har Vista Analyse gjennomført en evalueringsstudie av BRAVO-leken. Denne studien har så mange svakheter at det er ingen grunn til å legge vekt på resultatet. Det fremkommer ikke hvorfor Ferd Sosiale Entreprenører valgte Vista Analyse og ikke et annet forskningsmiljø med spesiell kompetanse innen pedagogisk forskning når de ønsket å evaluere et barnehagepedagogisk program. Vista Analyse sier om seg selv at deres sentrale temaområder «omfatter klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd». For de interesserte kan hele evalueringsrapporten leses her: https://dyhyjqmcimsyl.cloudfront.net/assets/files/6634/va-rapport_2019-15_evaluering_av_bravoleken.pdf

Det tar tid å lære et språk, minst 4-5 år. Det finnes ingen snarveier, det tar den tiden det tar. Andresen insinuerer at de som ikke bruker BRAVO, «holder igjen» barna som trenger noe ekstra. Det er en drøy påstand. Barnehagen trenger ikke kommersielle programmer som lover mer enn de kan holde. Barnehagelærere har gjennom sin utdanning kunnskap om hvordan man kan ta utgangspunkt i det barnet er opptatt av, gi barna konkrete erfaringer med ordentlige gjenstander (ikke BRAVO-kort), gi barna opplevelser som setter spor, la barna bruke alle sansene og stimulere til lek som gir barna mange anledninger til å bruke språket. Barn utvikler språk i meningsfulle sammenhenger med andre barn og voksne. Det får de mange muligheter til i barnehager helt uten bruk av BRAVO.

 

Dette innlegget er en bearbeidelse av et leserinnlegg som stod på trykk i Aftenposten 9.7.2019: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dOrEvX/Kort-sagt_-mandag-8-juli

Publisert av Anne Greve

Barnehagelærer Professor i barnehagepedagogikk Ansatt på OsloMet - storbyuniversitetet (HiO/HiOA) siden 2002