Kartlegging – igjen

Dette leserinnlegget fikk jeg på trykk i Dagsavisen onsdag 14.8.2019

Kjære barnehagebarn som har et annet morsmål enn norsk. Først vil jeg si at jeg er glad for at du bor i Norge og at du tilfører samfunnet vårt viktige kvaliteter. Som samfunn trenger vi mennesker med ulike erfaringer og kompetanser, og dine språkferdigheter fra et annet språk enn norsk er verdifulle.

Så er vi sikkert enige om at alle som bor i et samfunn, bør kunne forstå og snakke det samme språket. I Norge er det norsk som gjelder. Derfor er det viktig at du lærer deg norsk så fort som mulig. Det kan hele samfunnet hjelpe deg med, men det hviler et særlig ansvar på barnehagen og skolen. Høyre vil innføre en plikt for alle kommuner til å vurdere norskkunnskapene til barn før de begynner på skolen. Utdanningsdirektoratet skal få i oppgave å utvikle et kartleggingsverktøy. Det er ikke første gangen Høyre foreslår dette. Hver gang har strategien blitt avvist av språkeksperter. Det disse politikerne ikke forstår, er at vi ikke behøver å bruke tid og ressurser på å kartlegge norskkunnskapene dine. For å lære språk, trengs det dyktige barnehagelærere og lærere som har tid og kunnskap nok til å hjelpe deg, lese for deg, prate med deg og hjelpe deg inn i lek med andre barn. I mange barnehager og skoler er det for mange barn og for få lærere, slik at ikke alle barn får den beste hjelpen likevel. Dersom det er nok barnehagelærere og skolelærere, blir lærerne fort kjent med deg og vil vite hva du trenger hjelp til uten å gå via dyre, tidkrevende kartleggingsverktøy.

De som forsker og arbeider med språk, er enige om at det tar flere år å lære et språk godt. Det er viktig at du får bruke den tiden du trenger, slik at du både kan bevare ditt morsmål og lære norsk. Høyre mener at du må lære det før du begynner på skolen. De hører ikke på de ekspertene som sier at det tar tid å lære et språk. Det er synd, for du kan komme til å oppleve at du ikke når opp til de forventningene som blir stilt til deg. Jeg håper ikke du får den oppfatningen, men at du bevarer stolthet over det du kan og den du er.

Av og til kommer politikere på besøk til barnehagen. Hvis de kommer til din barnehage, kan du gi dem følgende råd:

• Ha som utgangspunkt at barn med et annet morsmål enn norsk, IKKE snakker eller forstår norsk godt nok når de begynner på skolen. Skolen må jobbe videre med språk og språkforståelse slik de gjør i dag, ut fra det gode grunnlaget barnehagen har lagt.
  • Ikke bruk penger på å utvikle kartleggingsverktøy, men bruk ressursene på å ansette flere barnehagelærere og skolelærere, slik at hvert barn kan møtes individuelt og få den hjelp og støtte det trenger der og da.
  • Vær stolt og glad for at vi har så mange flotte barn som bidrar med viktig kompetanse og kunnskaper i samfunnet vårt. De er en ressurs, ikke et problem.

Publisert av Anne Greve

Barnehagelærer Professor i barnehagepedagogikk Ansatt på OsloMet - storbyuniversitetet (HiO/HiOA) siden 2002