Podkast om hvordan tette utdanningsgapet
Gikk du glipp av arrangementet vårt på Kulturhuset om utdanning, funksjonshemming og ADHD? Spesialpedagog Karsten Gundersen satt i panelet, og har laget en ekstra-episode av sin podkast Spesialpedagogens hjørne, med opptak fra NOVA-forsker Jon Erik Finnvolds presentasjon og panelsamtalen som fulgte.
Utdanningsrevolusjon – men for hvem?
I anledning FNs internasjonale dag for utdanning, spurte vi:
Hvordan er situasjonen for personer med funksjonsnedsettelser og/eller kroniske sykdommer når det gjelder utdanning?
Temaside: utdanning
Vi oppsummerer forskningsfunn om utdanningsgapet, både på nett og i en nedlastbar PDF du kan skrive ut. På temasiden vil det komme flere funn og fakta etter hvert!
Ny publikasjon!
Les NOVA-notatet «Utdanningsrevolusjonen, for hvem? Å vokse opp med funksjonsnedsettelse og kronisk sykdom i det norske utdanningssystemet» av Jon Erik Finnvold og Therese Dokken.
Rullestolbrukere må søke på
2 ganger
så mange stillinger som majoritetsbefolkningen for å bli kalt inn til jobbintervju.
Helt presist har rullestolbrukere 48 % lavere sannsynlighet for å bli invitert til jobbintervju sammenlignet med søkere uten funksjonsnedsettelse.
Tema: holdninger og diskriminering
Funksjonshemmede utsettes for hatytringer
2 ganger
så ofte som majoritetsbefolkningen.
I løpet av 2022 rapporterte 9% av funksjonshemmede at de hadde blitt utsatt for hatytringer. Det er nesten dobbelt så mange som i majoritetsbefolkningen (5%).
Faktaark som PDF
Last ned vårt faktaark og heng det opp på kontordøra, legg det på møtebordet eller vis det til en venn i dag.
Et inkluderingsbarometer?
På dette nettstedet skal vi, forskere ved Senter for velferds- og arbeidslivsstudier på OsloMet, dele aktuelle funn som forteller noe om trykket innen feltet inkludering og diskriminering av funksjonshemmede i norsk arbeidsliv, utdanning og samfunnsliv.