Hva er INTERACT?

INTERACT er et tverrfaglig, tverrfakultært og tverrsektorielt undervisningsprosjekt for studenter ved helse-, sosial- og pedagogiske utdanninger ved OsloMet. Prosjektet har til hensikt å fremme tverrfaglig samarbeidskompetanse hos studentene, samt formidle kunnskap av betydning for samhandling med barn, unge og deres familier.

HISTORIKK

INTERACT hadde sitt utspring i en søknad om senter for fremragende utdanning (SFU) utarbeidet av fagmiljøet Childlife – Barneliv og profesjonsutøvelse ved OsloMet i 2016. Senteret var tenkt som et ledd i å styrke samarbeidet mellom utdanningsprogram som omfattet barn og unges liv, helse og oppvekst for på sikt å fremme bedre tjenestene til barn og unge. SFU-søknaden kom til finalen, men ble dessverre ikke innvilget. Styret ved det som den gang het Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) bevilget likevel midler til å sette i gang et prosjekt av tre års varighet fra 2017 tuftet på det samme grunnlaget som SFU-søknaden. Etter denne perioden skulle utdanningene som deltok i prosjektet selv overta ansvaret for finansieringen av INTERACT. Se en kort introduksjonsvideo om INTERACT.

ORGANISERING

INTERACT er nå innført som en obligatorisk del av hele femten utdanninger ved OsloMet, og gjennomføres som tre todagers digitale seminarer i 1., 2. og 3. år av utdanningen. Se korte introduksjonsvideoer til hvert av de tre seminarene

INTER1100 introduksjonsvideo

INTER1200 introduksjonsvideo

INTER1300 introduksjonsvideo

INTERACT er organisert med en styringsgruppe ledet av en prodekan for utdanning, en arbeidsgruppe bestående av undervisere fra ulike institutt, et studentråd, en prosjektleder og en administrativ leder.