Hvorfor INTERACT?
Gjennom INTERACT introduseres studenter ved OsloMet for tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid allerede fra tidlig i utdanningsløpet, og de får trene på slikt samarbeid gjennom å arbeide sammen med studenter fra ulike utdanninger. På denne måten rustes studentene for et fremtidig arbeidsliv der løsninger fordrer samarbeid på tvers av fag og sektorer. Gjennomføring og innhold i INTERACT samsvarer med anbefalinger og føringer i sentrale styringsdokumenter:
I BarnUnge21-strategien anbefales det å innføre et obligatorisk emne i grunnutdanningene som handler om ivaretakelse barn og unge i utsatte situasjoner. Det anbefales videre å legge til rette for et samarbeid mellom relevante utdanninger, slik at vi unngår dyrking av én faglig identitet og gjennom det en forsterkning av sektorgrenser.
En slik tverrsektoriell tilnærming står også sentralt i samfunnsoppdraget om å inkludere alle barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Her vektlegges viktigheten av å utvikle nye og bedre løsninger basert på en omforent problemforståelse, felles mål og en sektorovergripende innsats.
I OsloMets strategi frem mot 2050 er det formulert en forpliktelse fra universitets side om å samarbeide på tvers av profesjonsfag og disipliner for å utvikle grunnlag for gode, samordnete tjenester innenfor oppvekst, utdanning, helse og velferd.
INTERACT knyttes dessuten helt konkret til to av læringsutbyttene i Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (RETHOS):
Kandidaten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling
- har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter