Samarbeid på flere nivåer
Samarbeid på tvers utgjør selve kjernen i INTERACT, og undervisningsprosjektet legger grunnlag for ulike former for samarbeid på flere forskjellige nivåer.
Studenter som deltar i INTERACT blir under seminardagene satt sammen i grupper på tvers av utdanninger. Gjennom arbeid med oppgaver får de anledning til å lære om hverandres utdanninger og fremtidige profesjoner. Oppgavene legger opp til at studentene selv må bidra med kunnskap, perspektiver og erfaringer fra sine respektive utdanninger på en slik måte at de i gruppa lærer av hverandre. Noe av fagstoffet studentene presenteres for gjennom INTERACT er nytt og ukjent for alle, og noe de tilegner seg kunnskap om sammen. Det at studentene på denne måten lærer både om, av og med hverandre, utgjør selve bærebjelken i tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS).
Det er imidlertid ikke bare studentene som samarbeider med hverandre på tvers av utdanninger.Både styringsgruppa, arbeidsgruppa og studentrådet er satt sammen av representanter fra ulike institutt og fakulteter ved OsloMet. Dette gir grunnlag for tverrfaglige perspektiver og samarbeid i alle ledd.
Undervisningsopplegget i INTERACT er dynamisk og videreutvikles fra år til år gjennom tilbakemeldinger og innspill fra studenter, undervisere, forskere og praksisfeltet. Forskningsmiljøer ved OsloMet bidrar med formidling av ny forskning slik at undervisningsopplegget kan endres i takt med kunnskapsutviklingen. Innholdet i INTERACT utvikles også i et samspill med praksisfeltet, som bidrar med problemstillinger, praksisnær kunnskap og opplevd kompetansebehov.
INTERACT samarbeider blant annet med:
- Childlife – barneliv og profesjonsutøvelse
- UNIKOM Oslo
- OsloMet-Holmlia
- Velferdsforskningsinsituttet NOVA
INTERACT er også en samarbeidspartner i det norske nettverket for tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS-nettverket)