Seminar 9. november

På bilde: fra venstre Geir Morten Førland, Lørenskog kommune; Gry Hovland, seksjonssjef praksisadministrasjonen OsloMet og Hilde Bakke, studieleder Barnehagelærerutdanningen og leder av nettverksgruppa i iPAR.
På bilde fra venstre: Nanna Paaske, førstelektor og prosjektleder ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning og Joachim Hisch, rektor på Hauketo skole.

Å veilede for kvalitet i utdanning

Torsdag 9. november var det seminar for «I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning» (iPARs) november konferanse på OsloMet Holmlia. Konferansen  sammenfaller med de halvårlige universitetsskoleseminarene. Hele 16 universitetsskoler var representert, en rekke lærerutdannede, skoleledere og skoleeiere fra Bærum, Oslo og Lørenskog deltok.

Kvalitet i veiledning er sentralt for kvaliteten på praksisopplæringen som foregår i grunnskolen under lærerstudentenes praksis. Å styrke veiledningskompetansen vil ha innvirkning den gjensidig læring mellom grunnskolesektoren og lærerutdanningen, og fordrer derfor også forståelse for at veiledning foregår på en rekke læringsarenaer i sektoren.

– Inger Ulleberg, dosent ved OlsoMet åpnet seminaret med å peke på at veiledning henger tett sammen med myndiggjøring av deltakerne i veiledningssamtaler. For at veiledning skal bidra til myndiggjøring, krever det kompetanse, bevissthet, metasamtaler og rolleavklaring.  Veiledning foregår både som en støtte i læringsprosesser, men også i situasjoner der kunnskapsforholdet er asymmetrisk, var ett av, Ullebergs poeng.

– Hilde Tørnby, førstelektor ved Kjenn skole og flere andre, snakket om hvordan praksislærere i faste team kan å bidra til kvalitet på veiledning på skolen.

– Joachim Hirsh, rektor ved Hauketo skole innledet med hvordan kan kvalitet i profesjonsfellesskapet på skolen sikres gjennom å satse på kollektiv læring og styrket veiledningskompetanse.

-Tuva Bjørkvold, førsteamanuensis og Kirsten Thorsen, dosent, begge ansatt på OsloMet snakket om det pågående arbeide med å undersøke, hvordan veiledning og grunnskolelæreres oppfølging av praksisbaserte masteroppgaver i grunnskolen, kan bidra til økt kvalitet i undervisningen og styrke lærerprofesjonen.

Hilde Bakke, studieleder BLU, Gry Hovland, seksjonsleder for praksis Gry Hovland og Geir Morten Førland, prosjektleder fra Lørenskog kommune, presenterte samarbeidet om utvikling av «Håndbok for praksis». Dette samarbeidet startet høst 2023 etter at kommunen så behov for å sikre en samstemt måte å ta imot praksisstudenter til kommunens skoler.

– Janne Herseth, studieleder GFU, avsluttet seminaret med å snakke om muligheter og utfordringer rundt et samarbeid mellom praksisfeltet og campusutdanningen om utvikling av skolebasert veiledningsutdanning.

Neste universitetsskoleseminar vil finne sted 6. juni 2024

Takk for en strålende dag på Holmlia, OsloMet ser fram til det videre samarbeidet!