KRLEpodden

Logo til KRLEpodden.

I 2018 startet Knut Aukland KRLEpodden (www.krlepodden.com) – et unikt formidlingsprosjekt som kombinerer podkast og blogg med bidrag fra fagfolk, studenter og lærere. KRLEpodden er et nyskapende, kreativt og faglig solid formidlingsprosjekt som bygger bro mellom campus og skole, akademia og samfunn. Prosjektet er forankret ved lærerutdanningen (GFU) og RLE-seksjonen (Religion, livssyn og etikk). 

Podkastepisodene kretser omkring det mye debatterte KRLEfaget og religion i skolen. Produksjonen er profesjonell og holder et høyt radiofaglig nivå. Episodene er varierte fra fagsamtaler, til opptak fra kreative undervisningsopplegg, besøk i scientologikirken eller deltagelse i kirkelig påskevandring. KRLEpodden formidler derfor ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer interesserte lyttere/lesere og kunnskapsbrukerne (lærere, lærerutdannere og studenter) til selv å delta i den faglige utforskningen. I en anmeldelse av podkasten heter det at den “åpner en flerstemmighet som monologisk akademisk skriving sjelden oppnår, ikke engang i konferanseutgivelser” (Andrew T., 2018, ”Smarte Samtaler: KRLEpodden v/Knut Aukland” i Prismet).

I tillegg til denne flerstemmigheten i podkasten blir hver enkelt episode kommentert skriftlig av ulike skribenter, inkludert lærere. I kommentartekstene blir innholdet i episodene nyansert, videre utforsket og noen ganger kritisert. Lyttere og lesere blir derfor aldri servert noen enkle ”forskning viser at”–svar, men inviteres til perspektivveksling og stillingtagen.

KRLEpodden har på en forbilledlig måte utnyttet potensialet for forskningsformidling til campus, skole og allmenheten. Prosjektet gir kunnskap til studenter, fagmiljøer, skoler, foreldre og politikere som er opptatt av KRLEfaget og hvordan spørsmål omkring religion og livssyn håndteres i skolen.

I november 2020 lansert KRLEpodden et underprosjekt med tittelen 10 ULØSTE PROBLEMER hvor redaksjonen laget en rapport og liste over de største utfordringene i feltet. Prosjektet hadde som mål å utvide den offentlige debatten omkring religion og religionsfag i skolen. Den endelige rapporten fikk tittelen 10 uløste problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020–2030 og ligger åpent tilgjengelig for nedlasting. Lanseringen ble holdt på åpent webinar, og flere formidlignstekster ble publisert i aviser på nett (se mer).

Til sist har KRLEpodden gitt lærerutdanningen landet over et løft. På Facebook og gjennom andre kanaler fortelles det om lærerutdannere som bruker prosjektets ressurser inn i undervisningen. På UiO ble den kontroversielle episoden «Hva skal vi med etikken?» brukt i hjemmeeksamen. KRLEpodden er også en verdifull ressurs for studenter som er gitt en egen side hvor de får oppskrift på hvordan man kan referere til KRLEpodden, samt at studenter får tilbud om å bidra. Ved siden av å promotere seg selv via SoMe, er KRLEpodden også et faglig dugnadsarbeid med bidrag fra fagfolk og lærere fra hele landet. På denne måten sikrer også KRLEpodden popularitet og spredning.    

På disse måtene er KRLEpodden med på å styrke OsloMet og LUI sin innsats på formidlingssiden, ved aktivt å nå ut med kunnskap og forskning til allmennheten og profesjonneler brukere av kunnskap.