Et tverrfaglig SRHR-spill om kommunikasjon

Det er mange måter å bidra til kompetanseløft innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) og kommunikasjon slik at vi fagpersoner holder oss oppdaterte.

Spørreundersøkelser blant pasienter, klienter, elever og studenter rapporterer at fagpersoner sjelden eller aldri tar opp temaer som seksualitet og seksuelle overgrep (Areskoug-Josefsson & Solberg, 2022; Graugaard et al., 2019; Svendsen & Furunes, 2022).

Vi har utviklet et spill for å trene språk og holdninger innen SRHR for fagpersoner.

Fagpersoner og kommende fagpersoner som møter unge voksene og voksene i sin arbeidshverdag. Relevante fagpersoner er:

  • Ansatte ved universiteter, høgskoler og fagskoler og videregående, for eksempel fagpersoner som underviser.
  • Studenter ved universiteter, høgskoler og fagskoler.
  • Ansatte i praksisfeltet.

Spillapplikasjonen fikk navnet SPØR, som er et akronym for å kunne øve seg på å bli trygge og profesjonelle samtalepartnere gjennom å Se, Prøve, Øve, Reflektere over ulike scenarier av krevende samtaler.

Vi har identifisert at det er spesielt fire samtaleferdigheter som etterlyses: tillitsetablering, samregulering, inkluderende språk og informasjonsinnhenting.

Hovedmålet med SPØR er å undersøke om spillet kan bidra til å fremme kommunikasjon med sine fire læringsløyper og 81 ulike minigames.

De fire samtaleferdighetene dannet utgangspunkt for utviklingen av spillapplikasjon med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir).