Et tverrprofesjonelt SRHR-spill om kommunikasjon
Det er mange måter å bidra til kompetanseløft innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) og kommunikasjon slik at vi fagpersoner holder oss oppdaterte.
Spørreundersøkelser blant pasienter, klienter, elever og studenter rapporterer at fagpersoner sjelden eller aldri tar opp temaer som seksualitet og seksuelle overgrep (Areskoug-Josefsson & Solberg, 2022; Graugaard et al., 2019; Svendsen & Furunes, 2022).
Vi har utviklet et spill for å trene språk og holdninger innen SRHR for studenter og fagpersoner.
Hvem kan spille?
Fagpersoner og kommende fagpersoner (studenter) som møter ungdom, unge voksene og voksene i sin arbeidshverdag. Relevante spillere er:
- Ansatte som underviser ved universiteter og høgskoler.
- Studenter ved universiteter og høgskoler.
- Ansatte i praksisfeltet, for eksempel i fagskoler, videregående og ungdomskoler, helsestasjoner, sykehus, barnevernstjenesten og habiliteringstjenesten.
SPØR kan spilles når som helst, hvor ofte du vil, via Attensi SKILLS appen.
Om navnet «SPØR»
Spillapplikasjonen fikk navnet SPØR, som er et akronym for å kunne øve seg på å bli trygge og profesjonelle samtalepartnere gjennom å Se, Prøve, Øve, Reflektere over ulike scenarier av krevende samtaler.
Etterspurt tematikk
Vi har identifisert at det er spesielt fire samtaleferdigheter som etterlyses: følelsesregulering, inkluderende språk, tillitsetablering og informasjonsinnhenting.
Hovedmålet med SPØR er å undersøke om spillet kan bidra til å fremme kommunikasjon med sine fire læringsløyper og 81 ulike minigames fordelt på seks moduler.
De fire samtaleferdighetene dannet utgangspunkt for utviklingen av spillapplikasjon med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir).
