Kanondebatten
Vår offentlige diskusjon i vinter har bevegd seg i retning av spørsmålet om kanon. Professor Jonas Bakken på ILS svarer våre 7 myter: «Det mest problematiske med OsloMet-forskernes diagnose, hvis den skal fungere som premiss for videre læreplandebatt, er at den overser det viktigste symptomet. Det fundamentalt nye med Kunnskapsløftet i 2006 var at norsk skole for første gang skulle styres etter en målstyringslogikk.» https://klassekampen.no/artikkel/2025-03-07/debatt-feilslatt-myteknusing-om-laereplanen/3WG3
Vårt svar til Bakken handler først og fremst om at vi allerede har påpekt hans innvendinger tidligere i debatten. Det å styre på utfallet av skolen i stedet for det som skolen skal handle om, det er jo det virkelige problemet med dagens læreplan som et styringsverktøy. Men skal vi styre på det skolen handler om er det umulig å ikke tenke kanon. https://klassekampen.no/artikkel/2025-03-13/debatt-vi-har-oversett-hva-sa-du/355JZ