Teacher Education Panel Study
TEPS er et pågående prosjekt for å etablere en forskningsinfrastruktur for lærerutdanningen i Norge. Hovedformålet med infrastrukturen er å fungere som en database for forskning av høy kvalitet på lærerutdanningen. Samtidig kan infrastrukturen også gi et solid kunnskapsgrunnlag for kvalitetssikring og forbedring av lærerutdanningen.
TEPS Team
TEPS ledes av institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet i samarbeid med 15 partnerorganisasjoner.

Siste nyheter
- TEPS har levert søknad om nasjonal forskningsinfrastruktur
TEPS prosjektet har levert en omfattende søknad til Forskningsrådets utlysning av midler til forskningsinfrastruktur av nasjonal viktighet. Prosjektgruppen ved OsloMet ønsker å takke det brede nasjonale partnerskapet for et intensivt og engasjerende samarbeid. En spesiell takk rettes til alle institusjoner som bidro med innspill, engasjement og støttebrev. I påvente av Forskningsrådets avgjørelse fortsetter TEPS-teamet arbeidet gjennom pilotering av sentrale deler av infrastrukturen, inkludert utvikling av spørreskjemaer og videre utvikling av rutiner for datahøsting. - TEPS rammeverket er publisert i OsloMet-skriftserie

I slutten av oktober publiserte Liva Jenny Martinussen, Bas Senden, og Isa Steinman det første rammeverksdokument for TEPS i OsloMet sin skriftserie. Her presenterer vi:
- Formålet og bakgrunnen for TEPS
- Den teoretiske og empiriske forankringen av prosjektet
- Detaljert beskrivelse av TEPS designet
- En bred oversikt over hvilket innhold TEPS skal dekke, som for eksempel motivasjon og læringsmiljø
Vi retter en spesiell takk til de eksterne ekspertene som bidro med verdifulle tilbakemeldinger på et tidligere utkast, et arbeid som har vært sentralt for å styrke den faglige kvaliteten i rammeverket. Neste steg for prosjektteamet er å jobbe videre med å utvikle og operasjonalisere nøkkelkonstruktene som skal inngå i TEPS.
- TEPS NFR-søknadsskriveverksted

15.–16. september samlet representanter fra hele 17 norske institusjoner seg til TEPS sitt NFR-søknadsskriveverksted. Blant deltakerne var 15 institusjoner som tilbyr lærerutdanning, samt SIKT og Kunnskapssenter for utdanning (KSU).
Målet med samlingen var å legge grunnlaget for en felles søknad om en nasjonal forskningsinfrastruktur for lærerutdanning – TEPS. Interessen for prosjektet er stor: mange har allerede meldt seg til å bidra i søknadsarbeidet, og enda flere ønsker å samarbeide om å utvikle TEPS videre.
- Published: Can large language models (LLMs) help to categorise master’s theses in teacher education?

In a newly published pilot study, Isa Steinmann, Roar Bakken Stovner, Ove Hatlevik, Anne Kristine Øgreid, and Janne Herseth explored whether artificial intelligence (AI) large language models (LLMs) can reliably categorise master’s theses—an often overlooked but important part of teacher education—at scale. Using a coding instrument they developed, they asked:
- Can GPT-4 Turbo perform similarly to teacher educators when classifying thesis types?
- What are the common characteristics of 278 theses from a Norwegian university?
They found that GPT-4 Turbo showed promising potential for assisting in this kind of educational research and that most theses were small-scale, qualitative studies—often based on interviews or classroom observations.
These are promising results that provide emperical support for using LLM to catergorize master’s theses for the TEPS study master theses module.
The authors also reflect on what these results mean both for AI as a research tool and for strengthening research-based teacher education.
- Intervju med TEPS-leder: Ønsker å styrke kunnskap om lærerutdanningNyhet 1

Hvordan fungerer lærerutdanningen i praksis, og hvordan kan vi utvikle bedre kunnskap om hva som skjer i utdanningene? I et nylig intervju forteller TEPS-leder Isa Steinmann om bakgrunnen for prosjektet og hvorfor det er viktig med en nasjonal panelstudie for å følge utviklingen i lærerutdanningen over tid.
