
Teacher Education Panel Study
TEPS er et pågående prosjekt for å etablere en forskningsinfrastruktur for lærerutdanningen i Norge. Hovedformål med infrastrukturen er å fungere som en database for forskning av høy kvalitet på lærerutdanningen. Samtidig kan infrastrukturen også gi et solid kunnskapsgrunnlag for kvalitetssikring og forbedring av lærerutdanningen.
TEPS Team
TEPS ledes av institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMetav og jobber for tiden med å involvere flere medlemmer og andre partnerorganisasjoner.

Siste nyheter
- Published: Can large language models (LLMs) help to categorise master’s theses in teacher education?
In a newly published pilot study, Isa Steinmann, Roar Bakken Stovner, Ove Hatlevik, Anne Kristine Øgreid, and Janne Herseth explored whether artificial intelligence (AI) large language models (LLMs) can reliably categorise master’s theses—an often overlooked but important part of teacher education—at scale. Using a coding instrument they developed, they asked:
- Can GPT-4 Turbo perform similarly to teacher educators when classifying thesis types?
- What are the common characteristics of 278 theses from a Norwegian university?
They found that GPT-4 Turbo showed promising potential for assisting in this kind of educational research and that most theses were small-scale, qualitative studies—often based on interviews or classroom observations.
These are promising results that provide emperical support for using LLM to catergorize master’s theses for the TEPS study master theses module.
The authors also reflect on what these results mean both for AI as a research tool and for strengthening research-based teacher education.
- Intervju med TEPS-leder: Ønsker å styrke kunnskap om lærerutdanningNyhet 1
Hvordan fungerer lærerutdanningen i praksis, og hvordan kan vi utvikle bedre kunnskap om hva som skjer i utdanningene? I et nylig intervju forteller TEPS-leder Isa Steinmann om bakgrunnen for prosjektet og hvorfor det er viktig med en nasjonal panelstudie for å følge utviklingen i lærerutdanningen over tid.
- Informasjonsmøte 18. juni
TEPS arrangerer et digitalt informasjonsmøte for mulige partnerorganisasjoner den 18. juni (kl. 14:00–15:00). Ta gjerne kontakt med Isa Steinmann dersom du ikke har mottatt invitasjonen, men er interessert i å bli partner i TEPS-prosjektet.