Kick-off seminar: Samarbeid mellom kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)

12/5  arrangerte Forskergruppen Aldring, helse og velferd kick off seminaret » Samarbeid mellom kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i fallforebyggende arbeid: Fra student til yrkesutøver”. Deltagere var fagutøvere fra forskergruppen Aldring helse og velferd, A-hus , Oppegård kommune, Nannestad kommune, Stovner kommune og Ullensaker  kommune. programmet var følgende:

• 12:00. Felles lunsj og presentasjon av deltagerne
  • 12:30. Erfaringsutveksling med fallforebyggende arbeide i de enkelte kommuner
  • 13:00. Teorien rundt fallforebygging
  • 13:15. Kort orientering om prosjektet «Samarbeid mellom kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i fallforebyggende arbeid: Fra student til yrkesutøver»
  • 13:30. Presentasjon av aktuelle evalueringsverktøy
  • 14:00.  Presentasjon av intervensjonen som skal benyttes
  • 14:30. Klargjøring av forventinger til deltagerne i prosjektet.

Dette samarbeidsprosjektet vil ha fokus på praksisstudiet til fysioterapistudenter, HiOA knyttet til behandlingslinjen for pasienter som har falt eller har fallrisiko og er innlagt geriatrisk avdeling ved Akershus Universitetssykehus (A-hus) og det videre behandlingsforløpet 12 uker etter utskriving i samarbeid med fysioterapeuter i kommunehelsetjenesten. Sentrale tema i prosjektet er både tverrfaglig samarbeid, samarbeid på tvers av spesialist- og kommunehelsetjeneste i tilknytning til fallforebyggende arbeid. Studentenes utvikling som fagperson og deltakelse i prosjektet er sentralt og praksisundervisningen og tjenesteutøvelsen skal styrkes.