Eldre universitetene- ikke bare et sted å være, men et sted å lære

Optimal aldring etter 65+ og hvordan sikre god helse og unngå demens- er ikke noe quick fix stod det i Romerike blad onsdag 10. juni,2015. Sitat fra innlegg av professor Børge Bjelke er at  « Ingen overlever sin egen død. Men vi kan påvirke på veien. Det gjelder ikke å komme først til målet».

Videre er budskapet i Romerike blad at pensjonister er sultne på kunnskap og selskap. Senioruniversitetene har blitt enorm suksess. Noen har stoppet inntak av nye medlemmer av den enkle grunn at det er så mange seniorer som søker kunnskap at de ikke klarer å skaffe store nok lokaler. Leder Ole Håvard Rogstad i Øvre Romerike Pensjonistuniversitet sier at de har et grenseløst tilbud. De eldre er oppegående og vil delta i samfunnsdebatten.

Stikkordet til suksess er ifølge tidligere leder i Senioruniversitet i Lillestrøm Pål Sørensen: (1) Kunnskap (2) Vennskap (3) Opplevelse og kultur.

Leder i Senioruniversitetet i Lillestrøm , Tore Lindholt peker på at den store oppslutningen er en motreaksjon til følgende to mediatrender:  (1) Et økende mengde tanketomme konkurranseproeammer med unger mennesker  (2) Individuelle tragedier med eldre.  Men eldre er ikke bare lidelse, peker han på. De er friske, våkne og nysgjerrige mennesker som søker kunnskap og opplevelser. Ingenting kan erstattet menneskelig kontakt. Å sitte hjemme med 14 ulike hjemmehjelpere som stikker innom, er et sosialt fengsel. Den eldre befolkning er bedre utdannet, har bedre økonomi og har høyere krav til livskvalitet. Senioruniversitetene gir intellektuell stimulans. Det bør bli flere slike.

Vår og andres forskning viser at sosial deltagelse gir bedre livskvalitet, helse  og funksjon. Det er i dag om lag 1,1 million mennesker over 60 år i Norge. Andelen personer over 60 år er i 2013 høyere enn andelen under 15 år, og i 2050 vil det være dobbelt så mange eldre som barn og unge. Antall personer over 80 år vil sannsynligvis øke med 6 til 7 pst. årlig i perioden 2025–2029, noe som vil innebære en firedobling av antall 80–89-åringer innen utgangen av dette århundret. Antall over 90 år vil vokse spesielt raskt :-). Samfunnet bør derfor trappe opp kapasiteten til eldreuniversitetene 🙂