Fra utdanningene: bruk av video i informatikkutdanningen

DSCF0914

Tor Krattebøl ved Institutt for informasjonsteknologi har i flere år brukt video som en integrert del av undervisningen i programmering. Et hovedformål har vært å tilby variasjon i undervisningen, og å visualisere fagstoff og teknologiske prosesser som ikke egner seg like godt for framstilling i tekstformat. Basert på erfaringene Krattebøl har gjort med video, ønsker han nå å jobbe mer med omvendt undervisning (flipped classroom), og har begynt å ta opp sine egne forelesninger.

Jeg begynte å jobbe med video da jeg startet ved HiOA for seks år siden. En hovedmotivasjon var at studenter lærer på forskjellige måter, og at de ikke bare lærer gjennom å lese bøker. Mange ungdommer i dag er mer orientert mot kommunikasjonsformer som tilbyr en høyere grad av interaksjon enn det bøker gjør, og video er et medium de er godt vant med å bruke.

Video egner seg godt for visualisering av fagstoff. Temaene studentene mine jobber med er på mange måter veldig visuelle. Hvis man for eksempel skal illustrere en prosess innenfor programmering, så er det ofte enklere å bruke video enn å forklare det med ord. Et utgangspunkt for meg var derfor at dette er en bedre måte å lære programmering på. Bruk av video på denne måten reflekterer også en generell tendens innenfor yrkesfeltet – på nettet finnes det mange instruksjonsvideoer som brukes til opplæring innenfor IT-bransjen generelt, og innenfor programmering spesielt. Imidlertid vil mine videoer være mere relatert til mitt undervisningsopplegg og vil derfor gi økt læring.

Til sammen har jeg nå laget mer enn 100 videoer, som støtter opp under de viktigste områdene i de tre fagene jeg underviser i. Blant annet bruker jeg video til å introdusere nye emner, gjennomgå øvingsoppgaver og tilby løsningsforslag, introdusere og visualisere konsepter og illustrere hvordan man bygger ulike komponenter innenfor programmering. Videoene legges ut på Fronter i så åpne formater som mulig– jeg fikk for eksempel en forespørsel fra en student som ønsket et format som gjorde det mulig å se video på mobilen når han satt på trikken.

En annen fordel med video er at de kan gjenbrukes. Studentene kan se på klippene flere ganger, spole fram og tilbake, og gå tilbake til dem når de forbereder seg til eksamen.

Studentene mine har vært veldig positive til bruk av video, og sier at det hjelper dem å lære. Likevel er jeg usikker på effekten – jeg har for eksempel ikke noen bevis på at dette hjelper de som virkelig trenger det, eller at det øker gjennomstrømningen av studenter. Bruk av video er ikke noe ‘silver bullet’ i seg selv – man lærer kun ved å aktivt engasjere seg i stoffet, så bruk av video må gå inn i et mer overordnet pedagogisk opplegg.

Nå har jeg lyst til å ta bruk av video et skritt videre og prøve det ut i kombinasjon med flipped classroom (omvendt undervisning), og derfor har jeg begynt å ta opp mine egne forelesninger. Målet er at jeg skal kunne bruke mer tid på interaksjon i undervisningen og en mer aktiv tilnærming til lærestoffet. Jeg har fremdeles mange spørsmål rundt hvordan dette kan best kan settes i verk, blant annet i forhold til hvordan jeg kan få studenter til å engasjere seg i fagstoffet i forkant av undervisningsbolkene, og hvordan jeg kan legge det opp slik at studentene som har størst utfordringer faktisk får noe igjen for det. Jeg har også i den forbindelse vært så heldig å få besøke Berkeley og Stanford i høst hvor de blant annet guider studentene gjennom noen små oppgaver i forkant av selve undervisningen, slik at det å se videoene blir en integrert del av læringsløpet.

Hvis noen vil teste ut bruk av video, så oppfordrer jeg til å begynne med et kort klipp. Det tar en del tid i begynnelsen, men det går raskere jo mer erfaring man får. Det er også viktig å ikke ‘redigere seg ihjel’ – du må være trygg nok til å si at nå er det bra nok. Ellers bør man tenke gjennom hva slags fagstoff som egner seg. For eksempel, så er det viktig å velge innhold som holder seg stabilt over tid, slik at videoene kan brukes over flere år. Ekspertene anbefaler også at videoer ikke bør være lengre enn ti til femten minutter, så det er viktig å tenke gjennom den beste måten å bryte ned fagstoffet i mindre bolker.

Her er et eksempel på mange av de videoene som Krattebøl tilbyr sine studenter:

I denne artikkelen i Khrono kan du også lese mer om hvordan Krattebøl og andre kollegaer ved Institutt for informatikk bruker digitale verktøy i undervisningen:

Her kan du lese mer om hvordan hvordan eCampus kan støtte produksjon av video for undervisningsformål: