Gjenbruk av kvalitative data
Forskning innen lærerutdanning innebærer ofte innsamling av mange ulike typer kvalitative data, som lydopptak, bilder, videoer og multimodale tekster. Eksempler på dette kan være elevarbeider, undervisningsopplegg, intervjuer med elever, lærere eller foresatte, eller observasjoner fra klasserom, barnehager, verksteder eller andre læringsarenaer.
For at slike data skal kunne lagres, gjenbrukes og gjenfinnes, trengs tekniske lagringsløsninger som er tilpasset komplekst kvalitativt materiale. Samtidig må forskere utvikle en forståelse for hvordan man kan gjøre kontekstsensitivt materiale tilgjengelig for andre forskere som ikke kjenner til den opprinnelige sammenhengen der dataene ble innhentet. Dette krever en grunnleggende bevissthet om metadata (data som beskriver dataene) og høy bevissthet om personvern og etiske spørsmål rundt lagring og gjenbruk av slike data.
I dette prosjektet har vi begynt å utforske disse utfordringene, med særlig fokus på metadata, personvern og etikk. Så langt har dette arbeidet resultert i to rapporter, som du kan lese her:
- Rapport om metadatavalg i DITEd-prosjektet. Nils Pharo, Thomas Sødring og David Massey
- Personvern og etikk ved innsamling av kvalitative data i utdanningskontekster for gjenbruk og deling. DITEd rapport fra arbeidspakke 3 & 5. Silje Hølland og Kristin Solli