Tema: Utdanning

FN slår fast at «mennesker med nedsatt funksjonsevne har rett til utdanning. Med sikte på å virkeliggjøre denne rettigheten uten diskriminering, og på basis av like muligheter, skal partene sikre et inkluderende utdanningssystem på alle nivåer» (UNCRPD, artikkel 24).


Utdanningsrevolusjon, for hvem?

I en fersk NOVA-publikasjon legger forskerne Jon Erik Finnvold og Therese Dokken frem funn fra en omfattende registeranalyse. I Navs register over grunn- og hjelpestønad har de sett på seks ulike diagnosegrupper født mellom 1977 og 1995.

Øker utdanningsgapet?

Å få flest mulig til å fullføre videregående skole er en sentral utdanningspolitisk målsetting i Norge. Frafallet varierer mellom gruppene vi har sett på, men er stort for Downs syndrom (97 prosent), barn med cerebral parese og fysiske funksjonsnedsettelser (57 prosent), sansetap syn (34 prosent) og sansetap hørsel (40 prosent). Til sammenligning var frafallet 18 prosent i et kontrollutvalg med samme alderssammensetning. For barn med astma var frafallet 28 prosent, mens barn med diabetes avvek lite fra kontrollutvalget.

Linjediagram som viser andel som har fullført videregående utdanning for tre kohorter (født 1977-81, 82-86 og 87-91) ved 21 års alder. Mens andelen i den generelle befolkningen har ligget stabilt på 69%, går linjene svakt nedover  for astma og diabetes (fra 59 til 57%), hørselstap (fra 49 til 48%), synstap (Fra 52 til 39%), fysiske funksjonsnedsettelser (fra 35 til 33%) og Downs syndrom (fra 5 til 2%). 
Kilde: «The Politics of Disability Identity». Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS)ved UiO / NOVA ved OsloMet

Med relativt stort frafall i videregående følger det også at muligheten til å fullføre en universitets- eller høyskoleutdanninger mer begrenset. 

Høyere utdanning

Når vi ser på andelen som fullfører høyere utdanning (lavere grad, ca. tre år) for tre ulike alderskohorter (født 1977-81, 1982-86 og 1987-91), er det tydelig at forskjellene mellom de ulike gruppene ikke utjevnes over tid.

I noen grad øker forskjellene, noe som i hovedsak skyldes en heving av utdanningsnivået i befolkningen generelt, altså kontrollutvalget. 

Linjediagram som viser andel personer som har fullført tilsvarende 3 års universitets-/ høyskoleutdannelse for tre kohorter (født 1977-81, 82-86 og 87-91), ved 25 års alder. Linjen for den generelle befolkningen går jevnt opp (fra 34 til 41%), mens det er langt svakere økning for gruppene astma og diabetes, synstap, hørselstap og CP/fysiske funksjonsnedsettelser. Alle ligger på rundt 20% for den første gruppen og går opp 1-3 prosentpoeng ved siste. For Downs syndrom er tallet 0 for alle tre årskull.
Kilde: «The Politics of Disability Identity». Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS)ved UiO / NOVA ved OsloMet

Et liknende mønster ser vi også for lang høyere utdanning. 

Hva har et økende utdanningsgap å si?

Utfordringen på utdanningsarenaen er noe av bakgrunnen for risiko for uførhet som ung voksen (18 – 22 år). For sansetap og fysiske funksjonsnedsettelser var andelen uføre fra 22 til 44 prosent, mens nesten alle (97 prosent) med Downs syndrom var uføre som unge voksne.

Kilde:


– et prosjekt ved: