iPAR på HK-dirkonferanse med Tuva
27. september deltok Tuva Bjørkvold på vegne av iPAR på Konferanse for høyere utdanning 2024: Kvalitet og tilgjengelighet for fremtidens behov | HK-dir (hkdir.no) og innledet til paneldebatt «Fra student til arbeidslivsberedt profesjonsutøver». Tuva fremhevet at akademisering kan bli forstått som tunge tekster med referanser i hver setning og teori frakoplet praksisnær kunnskap. Men akademisering er også refleksjon, nøyaktighet og mulighet til å gå i dybden. Det er nettopp muligheten til å gå i dybden jeg vil tematisere, ved å gi et eksempel fra masteroppgaven i grunnskolelærerutdanningen. Alle lærere i barne- og ungdomsskolen må nå ha en masteroppgave, vi på OsloMet tok utfordringen hvordan nettopp masteroppgaven kunne bli et eksempel på kopling mellom teori og praksis i profesjonsutdanningene. Tuva brukte masteroppgaven til Isabella Voll Ludvigsen som et eksempel, spillet «Det var en gang et eventyr», der elevene bruker kroppen og leker seg fram til et eget eventyr. Her bruker Isabella teori og forskning for å omsette eventyrbegreper inn i et spill, hun bruker forskning om begynneropplæringseleven og spill for å lage et engasjerende undervisningsopplegg og hun bruker pedagogisk designforskning for å systematisk teste ut og forbedre spillet sitt. Dermed har akademiseringen ført til tettere kopling til praksisfeltet, var Tuvas poeng.
Fra venstre; Tuva Bjørkvold, Jørund Magnus Jørgensen (HK-dir), Kaspara Halkeldsvik (leder i Lærerstudentene), Ragnhold Lied, leder i Unio (med mikrofon) og Yvonne HIllig, (professor Nord Universitet)