Nye publikasjoner høsten 2023

Her er en oversikt over publikasjonene som medlemmer av fagmilljøet i matematikkdidaktikk ved OsloMet har deltatt på i 2023 – siden forrige innlegg. (Med forbehold om at ting som ikke foreløpig er lagt inn i Cristin, heller ikke nødvendigvis er med her.)

Bøker

Johannesen, M., Lundberg, P. & Smestad, B. (Red.) (2023). Utdanning for tverrfaglige mål. Fagbokforlaget.

Solem, I. H., Alseth, B., Eriksen, E. & Smestad, B. (2023). Tall og tanke 2 – Matematikkundervisning på barnetrinnet. 2. utgave. Gyldendal.

Matematikkdidaktikkartikler

Bråtalien, M., Naalsund, M. & Eriksen, E. (2023). Exploring the Interplay between Conceptualizing and Realizing Inquiry—The Case of One Mathematics Teacher’s Trajectory. Education Sciences, 13(8), 843. https://www.mdpi.com/2227-7102/13/8/843

Hovik, E. K., Reinholdtsen, L. & Smestad, B. (2023). FoU-basert matematikkundervisning. I M. Johannesen, P. Lundberg & B. Smestad (Red.): Utdanning for tverrfaglige mål. Fagbokforlaget.

Mathisen, S. & Sundtjønn, T. (2023). Programmering på barnetrinnet. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(4), 2-6.

Månsson, A. (2023). Preservice Elementary Teachers’ Mental Computation Strategy Use in Multiplication on One- and Two-Digit Natural Numbers. Acta Didactica Napocensia, 16(1), 99-108.

Nolan, K. & Xenofontos, C. (2023). Mapping teachers’ perspectives on culturally responsive pedagogy in mathematics: from academic achievement to insights and opportunities. Intercultural Education, 34(6), 550-567. https://doi.org/10.1080/14675986.2023.2265855

Nolan, K. T. & Xenofontos, C. (2023). The Role of Insights in Becoming a Culturally Responsive Mathematics Teacher. Education Sciences, 13(10), 1028. https://www.mdpi.com/2227-7102/13/10/1028

Opsal, H., & Smestad, B. (2023). Norske læreplaner (del 3). Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(3), 35-38.

Solomon, Y., Eriksen, E. & Bjerke, A. H. (2023). Teacher Learning towards Equitable Mathematics Classrooms: Reframing Problems of Practice. Education Sciences, 13(9), 960. https://www.mdpi.com/2227-7102/13/9/960

Stovner, R. B. & Buchholtz, N. F. (2023). Introduksjon til matematikkdidaktikk. I J. T. Scheie & H. Roaldset: Introduksjon til fagdidaktikk. Universitetsforlaget.

Matematikk

Choe, I., & Hitching, G. H. (2023). Low rank orthogonal bundles and quadric fibrations. Journal of the Korean Mathematical Society, 60(6), 1137–1169. https://doi.org/10.4134/JKMS.J220125

Tverrfaglighet og liknende

Bjørnestad, E., Myrvold, T., Dalland, C. P., Hølland, S., Andersson-Bakken, E., Håøy, A., Svanes, I. K. & Sundtjønn, T. (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet – Lek, læring og vennskap. OsloMet.

Bjørkvold, T., Sandvik, M., Storeli, S., Sundtjønn, T. & Svanes, I. K. (2023). Alle kan vel lære bort 29 bokstaver? Aftenposten 19.10.2023. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/2BzrdG/alle-kan-vel-laere-bort-29-bokstaver

Smestad, B. & Gillespie, A. (2023). Fagovergripende kompetanser – et mangefasettert vesen. I M. Johannesen, P. Lundberg & B. Smestad (Red.): Utdanning for tverrfaglige mål. Fagbokforlaget.

Smestad, B. & Lundberg, P. (2023). FoU i skolehverdagen. I M. Johannesen, P. Lundberg & B. Smestad (Red.): Utdanning for tverrfaglige mål. Fagbokforlaget.

Lederartikler

Smestad, B. (2023). Programmering? Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(4), 1.

Smestad, B. (2023). Til inspirasjon. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(3), 1.

Xenofontos, C. & Nolan, K. T. (2023). Special Issue Introduction: Critical Perspectives on Mathematics Teacher Education. Education Sciences, 13(12), 1218. https://www.mdpi.com/2227-7102/13/12/1218

Nye publikasjoner våren 2023

Her er en oversikt over publikasjonene som medlemmer av fagmilljøet i matematikkdidaktikk ved OsloMet har deltatt på i 2023 – fram til 1. august. (Med forbehold om at ting som ikke foreløpig er lagt inn i Cristin, heller ikke nødvendigvis er med her.)

Matematikkdidaktikk

Baykaldı, G., Corlu, M. S. & Yabaş, D. (2023). An investigation into high school mathematics teachers and inclusive education for students with visual impairments. British Journal of Visual Impairment, 0(0). https://doi.org/10.1177/02646196231175327

Bjerke, A. H. & Nolan, K. (2023). The return to university after fieldwork: toward disrupting practice-theory challenges identified by mathematics teacher educators [Original Research]. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1129206

Bjerke, A. H. & Xenofontos, C. (2023). Teachers’ self-efficacy in teaching mathematics: tracing possible changes from teacher education to professional practice. Teachers and Teaching, 1-15. https://doi.org/10.1080/13540602.2023.2219982

Bøhler, E. (2023). Krav om progresjon: Hvordan beskrives progresjon i arbeidet med fagområdet antall, rom og form i barnehagens årsplaner? Nordisk barnehageforskning, 20(2), 130-150. https://doi.org/10.23865/nbf.v20.272

Doganca Kucuk, Z., Genek, S. E., Bozoglu, H. S. & Corlu, M.S. (2023). Expressed Willingness of STEM Teachers to Teach Engineering. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 13(1), Article 4. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1358

Herset, M., El Ghami, M. & Bjerke, A. H. (2023). The effect of level-marked mathematics tasks on students’ self-efficacy: An experimental study [Original Research]. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1116386

Holmedal, S. (2023). The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching. OsloMet Avhandling 2023 nr. 24.

Khilji, M. A. & Xenofontos, C. (2023). “With maths you can have a better future”: how children of immigrant background construct their identities as mathematics learners. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-16. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2204108

Mesutoglu, C. & Corlu, M. S. (2023). The earlySTEM Program: An Evaluation Through Teacher Perceptions. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 23(1), 145-160. https://doi.org/10.1007/s42330-023-00264-3

Månsson, A. (2023). Preservice Elementary Teachers’ Mental Computation Strategy Use in Subtraction on Two-Digit Natural Numbers. Acta Didactica Napocensia, 15(2), 111-122.

Nolan, K. & Xenofontos, C. (2023). Book Review: With whom am I speaking? A perspective on audiences. Tony Brown (2020) A contemporary theory of mathematics education research. Educational Studies in Mathematics, 113(2), 353-363. https://doi.org/10.1007/s10649-023-10214-3

Nolan, K. & Xenofontos, C. (2023). On Becoming a Culturally Responsive Teacher of Mathematics.  Journal of Mathematics and Culture, 17(4), 308-324.

Opsal, H. & Smestad, B. (2023). Norske læreplaner (del 2). Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(1), 26-30.

Pettersen, J. M. & Xenofontos, C. (2023). The construction of mathematical identities among early adolescents. Cogent Education, 10(1), 2214474. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2214474

Smestad, B. (2023). Writing a book for teachers: an introduction to history of mathematics and its connection to education. In: E. Barbin, R. Capone, M. N. Fried, M. Menghini, H. Pinto, & F. Saverio Tortoriello: History and Epistemology in Mathematics Education – Proceedings of the 9th European Summer University (p. 216-227), University of Salerno.

Xenofontos, C., Alkan, S. H. & Andrews, P. (2023). Estimation in the Primary Mathematics Curricula of Cyprus, Greece and Turkey: A Privileged or Prevented Competence? Athens Journal of Education (AJE), 10(1), 117-138.

Xenofontos, C. & Andrews, P. (2023). The experiential construction of mathematics teacher identity and the impact of early mathematical failure [Original Research]. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1158973

Xenofontos, C. & Smestad, B. (2023): Sosial rettferdighet. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(2), 21-26.

Tverrfaglighet og liknende

Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Barreng, R. L. S., Dodou, K. (…), Stovner, R. B., & Lunde, M. L. S. (2023). Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Oterhals, G., Bachmann, K. E., Bjerke, A. H.,& Vorland Pedersen, A.: Født seint på året? Da er det klart mer sannsynlig at du velger yrkesfag. Forskning.no

Rinholm, H., Solem, I. H. & Ulleberg, I. (2023). Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 11(1), A60-A84. https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458

Smestad, B., Hatlevik, O. E., Johannesen, M. & Øgrim, L. (2023). Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19. Heliyon, 9(6), e16677. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677

CERME-foredrag (ikke publisert enda)

Bolstad/Smestad: Diversity dimensions in Norwegian mathematics textbooks.

Fadum/Tellefsen: Norwegian mathematics teachers’ beliefs about collaborative learning via computer programming

Jaff/Mørch: A view on in-service teachers’ understanding of Simpson’s paradox

Mathisen/Sundtjønn/Forssell: BlueBots and irrational numbers. Contingency moments in teaching mathematics and computational thinking in teacher education

Opsal/Smestad: Euclid must go! Norwegian compulsory school exams 1962-1979.

Rodal/Storeli: What can an algebra bridge between number sense and equal sign in early childhood look like?

Sundtjønn/Kjensli: Teacher educators’ feedback in a mathematics course for practicing teachers

Yabas/Ceyhan/Doganca-Kucuk/Corlu: Mathematics in STEM Education: How Teachers Integrate Mathematics into their STEM Lesson Plans.

Ledere

Smestad, B. (2023): Rettferdighet og matematikk. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(2), 1.

Smestad, B. (2023): Den gode oppgaven. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 34(1), 1.

Nye publiseringer 2022 del 2

Matematikkdidaktikk

Aisling/Bjerke/Hourigan: Prospective primary teachers’ efficacy to teach mathematics: measuring efficacy beliefs and identifying the factors that influence them. lenke

Appelbaum/Stathopoulou/Xenofontos: Mathematics education as dystopia: A future beyond. lenke

Bjerke/Johansen: Matematikkolympiaden 2022.

Yabas/Kurutas/Busra/Corlu: Empowering girls in STEM: Impact of the girls meet science project. lenke

Eriksen/Solomon/Bjerke/Gray/Kleve: Making decisions about attainment grouping in mathematics: teacher agency and autonomy in Norway. lenke

Fadum/Tellefsen: Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra.

Hungnes/Bjerke/Bachmann: Mestringstro kan hindre frafall i skolen. lenke

Hungnes/Bjerke/Bachmann: Developing self-efficacy through an extra preparatory school year: Lower secondary students’ perspectives on teacher support. lenke

Refvik/Bjerke: Computational thinking as a tool in primary and secondary mathematical problem solving: a literature review.

Røe/Wojniusz/Bjerke: The Digital Transformation of Higher Education Teaching: Four Pedagogical Prescriptions to Move Active Learning Pedagogy Forward. lenke

Smestad/Opsal: Trajectories of New Math in the Nordic Countries.

Sørensen/Vedvik/Fadum/Tellefsen: Programmering og samarbeidslæring.

Xenofontos/Alkan: “They’re coming into school hungry, they’re not ready to learn”. Scottish teachers’ perceptions of marginalization in school mathematics. lenke

Xenofontos/Mouroutsou: Resilience in mathematics education research: a systematic review of empirical studies. lenke

Matematikkfaget i skolen

Myrvold/Dalland/Hølland/Sundtjønn/Svanes/Andersson-Bakken/Håøy/Hagtvet/Klette: Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse.

Opsal/Smestad: Norske læreplaner (del 1).

Smestad: Lederartikler i Tangenten: Matematikk i krigstid? (nr. 2/22), Urettferdig? (nr. 3/22), Ansvar for felles læring (nr. 4/22).

Tverrfaglighet og liknende

Choat/Sandbakken: Variasjonsteori – et nyttig didaktisk verktøy for undring i barnehagen?

Holm/Rognes/Dahl: The FLIPPED STEP study: A randomized controlled trial of flipped vs. traditional classroom teaching in a university-level statistics and epidemiology course. lenke

Æsøy/Helsvig/Vederhus/Aas/Jøsok/Haugen/Ryen/Vanebo/Ferrer/Briseid/Stokke/Kvalvaag/Aukland/Hammer/Skaar/Myrebøe/Lundberg/Jahnsen/Lind/Sletteland/Mathias/Paaske: Lærerstreiken handler om skolens fremtid lenke

Lærebøker

Gustavsen/Rinvold/Hinna/Sundtjønn: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave.

Hole/Hashemi/Gulliksen: Matematikk i praksis (7. utgave).

Nye publiseringer 2022 del 1

Her er en liste over publikasjoner fra matematikkseksjonen i lærerutdanningene ved OsloMet så langt i 2022 (per 5. mai). (Ansatte i seksjonen står i kursiv.)

Matematikkdidaktikk

Fossum/Rogstad/Smestad: Eksamen på like vilkår? lenke

Gustavsen/Rinvold/Hinna/Sundtjønn: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 1, 2. utgave.

Hole/Hashemi: Matematikk i praksis (7. utgave).

Månsson: Sannolikheter i sport.

Månsson: Standard algorithms around the world.

Nordby/Bjerke/Mifsud: Computational Thinking in the Primary Mathematics Classroom: a Systematic Review lenke

Nordby/Bjerke/Mifsud: Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking lenke

Xenofontos/Alkan: Prospective Primary Teachers’ Professional Noticing in Non-Formal Learning Environments: The Case of a Mathematics Fair lenke

Xenofontos/Alkan/Andrews: Estimation in the Primary Mathematics Curricula of Cyprus, Greece and Turkey: A Privileged or Prevented Competence? lenke

CERME-artikler

(proceedings for CERME er ikke kommet enda, men foreløpige versjoner er tilgjengelige på CERMEs sider for de som var der.)

Appelbaum/Stathopoulou/Xenofontos: Mathematics education in the COVID era

Bjerke/Nolan: Developing a disruptive pedagogy theoretical lens for studying the practices of mathematics teacher educators

Eriksen/Solomon: The mathematics teacher educator as broker: boundary learning.

Foyn/Solomon: Surprising everyone but herself with her good results: the twin dynamic of invisibility and failure to see

Gray/Kleve: Mathematical knowledge for teaching: challenges and potential in the case of geometrical patterns

Gray/Solem/Bjerke: Appropriation: The role of progressing and focusing actions

Holmedal: Navigating the contradiction between attainment grouping and inclusion in mathematics: the role of teacher identity

Kjensli/Nordby/Sundtjønn: Norwegian primary teacher education: Prospective teachers’ responses to short written feedback

Månsson: Categorization reliability of preservice elementary teachers’ use of mental computation addition strategies on natural numbers using a written questionnaire

Nolan: The role of pedagogical modeling in being/becoming a culturally responsive mathematics teacher educator.

Opsal/Smestad: Concepts introduced in Norwegian textbooks before, during and after the New Math period

Refvik/Bjerke/Misfeldt: Students Undertaking an Elective Programming Course: Their Views on the Connection Between Programming and Mathematics

Xenofontos/Alkan: Scottish teachers’ perceptions of marginalisation in school mathematics

Matematikkfaget i skolen

Smestad: Lederartikler i Tangenten: Eksamensnerver (1/22), Matematikk i krigstid? (2/22)

Tverrfaglighet og liknende

Nøhr/Løkkegaard/Horak/Stenalt/Misfeldt: Changes, Longings, and Potentials for Future Pedagogical Practices: Investigating University Teachers’ Experiences During the Spring 2020 Lockdown lenke

Løkkegaard/Misfeldt: Omlagt undervisning under corona-nedlukningen 2020: Erfaringer fra Københavns Universitet lenke

Røe/Wojniusz/Bjerke: The Digital Transformation of Higher Education Teaching: Four Pedagogical Prescriptions to Move Active Learning Pedagogy Forward lenke

Intervju

Stovner: Massive open index of scholarly papers launches lenke

(Bakgrunn)

I seksjonsmøte 2. desember 2020 ble det vedtatt å ha en ordning med at det jevnlig sendes ut en oversikt over hva matematikkseksjonen har publisert i det siste. Undertegnede (Bjørn) har tatt på seg oppgaven. Jeg tenker at alt som kommer på trykk som har med jobben å gjøre, er av interesse (så lenge det er mulig for andre å få tak i det), ikke bare publikasjoner i visse kanaler. Jeg vil dels prøve å ha litt oversikt selv over hva som publiseres, men er avhengig av innspill. Det som er glemt i ei liste, kan tas med i neste. Min måte å sortere på vil kunne variere fra gang til gang.

Intensjonen er altså at vi alle kan ha glede av å vite hva de andre holder på med. (Og ja, jeg vurderer overgang til å bruke vanlige referanser (APA7 og sånt)…)

Blogg for matematikkdidaktikk?

Fagmiljøet i matematikkdidaktikk ved OsloMet – storbyuniversitetet består av over 30 ansatte. Hvert år underviser vi mange hundre vordende lærere, vi står for videre- og etterutdanning, vi forsker på matematikkundervisning sammen med matematikklærere og vi publiserer mye – både forskning og populærvitenskapelig litteratur. Men er det enkelt å få vite hva vi holder på med? Er vi synlige nok for verden? Er vi synlige nok for hverandre?

Denne bloggen skal bidra til å synliggjøre noe av det vi gjør – og vi vil også bruke den til å invitere til samarbeid, når vi har stillinger vi vil at du skal søke på, når vi trenger informanter til forskningen vår eller når vi trenger medforfattere til antologier – og mye annet.

Bloggen blir til mens vi går. Enjoy!