Nye publiseringer 2022 del 1
Her er en liste over publikasjoner fra matematikkseksjonen i lærerutdanningene ved OsloMet så langt i 2022 (per 5. mai). (Ansatte i seksjonen står i kursiv.)
Matematikkdidaktikk
Fossum/Rogstad/Smestad: Eksamen på like vilkår? lenke
Gustavsen/Rinvold/Hinna/Sundtjønn: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 1, 2. utgave.
Hole/Hashemi: Matematikk i praksis (7. utgave).
Månsson: Sannolikheter i sport.
Månsson: Standard algorithms around the world.
Nordby/Bjerke/Mifsud: Computational Thinking in the Primary Mathematics Classroom: a Systematic Review lenke
Nordby/Bjerke/Mifsud: Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking lenke
Xenofontos/Alkan: Prospective Primary Teachers’ Professional Noticing in Non-Formal Learning Environments: The Case of a Mathematics Fair lenke
Xenofontos/Alkan/Andrews: Estimation in the Primary Mathematics Curricula of Cyprus, Greece and Turkey: A Privileged or Prevented Competence? lenke
CERME-artikler
(proceedings for CERME er ikke kommet enda, men foreløpige versjoner er tilgjengelige på CERMEs sider for de som var der.)
Appelbaum/Stathopoulou/Xenofontos: Mathematics education in the COVID era
Bjerke/Nolan: Developing a disruptive pedagogy theoretical lens for studying the practices of mathematics teacher educators
Eriksen/Solomon: The mathematics teacher educator as broker: boundary learning.
Foyn/Solomon: Surprising everyone but herself with her good results: the twin dynamic of invisibility and failure to see
Gray/Kleve: Mathematical knowledge for teaching: challenges and potential in the case of geometrical patterns
Gray/Solem/Bjerke: Appropriation: The role of progressing and focusing actions
Holmedal: Navigating the contradiction between attainment grouping and inclusion in mathematics: the role of teacher identity
Kjensli/Nordby/Sundtjønn: Norwegian primary teacher education: Prospective teachers’ responses to short written feedback
Månsson: Categorization reliability of preservice elementary teachers’ use of mental computation addition strategies on natural numbers using a written questionnaire
Nolan: The role of pedagogical modeling in being/becoming a culturally responsive mathematics teacher educator.
Opsal/Smestad: Concepts introduced in Norwegian textbooks before, during and after the New Math period
Refvik/Bjerke/Misfeldt: Students Undertaking an Elective Programming Course: Their Views on the Connection Between Programming and Mathematics
Xenofontos/Alkan: Scottish teachers’ perceptions of marginalisation in school mathematics
Matematikkfaget i skolen
Smestad: Lederartikler i Tangenten: Eksamensnerver (1/22), Matematikk i krigstid? (2/22)
Tverrfaglighet og liknende
Nøhr/Løkkegaard/Horak/Stenalt/Misfeldt: Changes, Longings, and Potentials for Future Pedagogical Practices: Investigating University Teachers’ Experiences During the Spring 2020 Lockdown lenke
Løkkegaard/Misfeldt: Omlagt undervisning under corona-nedlukningen 2020: Erfaringer fra Københavns Universitet lenke
Røe/Wojniusz/Bjerke: The Digital Transformation of Higher Education Teaching: Four Pedagogical Prescriptions to Move Active Learning Pedagogy Forward lenke
Intervju
Stovner: Massive open index of scholarly papers launches lenke
(Bakgrunn)
I seksjonsmøte 2. desember 2020 ble det vedtatt å ha en ordning med at det jevnlig sendes ut en oversikt over hva matematikkseksjonen har publisert i det siste. Undertegnede (Bjørn) har tatt på seg oppgaven. Jeg tenker at alt som kommer på trykk som har med jobben å gjøre, er av interesse (så lenge det er mulig for andre å få tak i det), ikke bare publikasjoner i visse kanaler. Jeg vil dels prøve å ha litt oversikt selv over hva som publiseres, men er avhengig av innspill. Det som er glemt i ei liste, kan tas med i neste. Min måte å sortere på vil kunne variere fra gang til gang.
Intensjonen er altså at vi alle kan ha glede av å vite hva de andre holder på med. (Og ja, jeg vurderer overgang til å bruke vanlige referanser (APA7 og sånt)…)