Bakgrunn
Fagfornyelsen reflekterer det nasjonale og internasjonale ønsket om å utvikle «21st century skills» for elevene i deres utdannelse. Dette dreier seg om en økt vektlegging av generiske kompetanser og ferdigheter slik som problemløsing, kreativitet, samarbeid, kritisk tenkning o.l. I tillegg har fagfornyelsen (LK20) kompetansemål hvor det er stort fokus på skapende aktiviteter og teknologiforståelse.
I Utdanningsdirektoratet (UDIRs) siste utkast til læreplan i naturfag har man valgt å eksplisitt skrive at elevene skal få muligheter til å utvikle engasjement og utforskertrang, spesielt gjennom det å skape. Dette blir koblet opp mot forskjellige kompetanser for det 21. århundret som her: «Arbeidsmåtene søker å utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori, alene og sammen med andre.»
Prosjektet ProSkap har fokus på programmering og skaperverksteder i skolen, og dreier seg i første rekke om elever med stort læringspotensial, men en eventuell pedagogisk tilnærming og gode eksempler vil trolig kunne generaliseres til andre elever, i både grunnskolen og på VGS.
I forbindelse med fagfornyelsen (LK20) skal programmering inngå som en naturlig del av fagene naturfag og matematikk. Vi har utgangspunkt i realfagene (matematikk og naturfag), men andre fag vil inngå der det er naturlig. Dette er komplementært til det vi ønsker å gjennomføre i ProSkap, da vårt fokus er å utvikle teknologirike undervisningsopplegg som integrerer programmering i matematikk, naturfag og fysikk. Vi håper vi kan vise til noen forskningsfunn som kan være interessant i forhold til undervisning av programmering i norsk skole.
Prosjektet utvikler konkrete undervisningsopplegg i tråd med Fagfornyelsen (LK20), ved å ta utgangspunkt i «skaperglede og utforskertrang» som beskrevet i den overordnede delen av læreplanverket.
Tre pilotskoler inngår i prosjektet, som er tre videregående skoler i Østlandsområdet. Årlig vil to lærere fra hver pilotskole samarbeide med forskere om utviklingsarbeidet.