Undervisingsopplegg
Etikk, mobbing, moralsk utvikling
— Simon Simchai Hansen
KRLE: mellomtrinnet, ungdomskolen
Mål med økten
- Elevene skal få innblikk i, samt oppleves en mobbesituasjon med 360-video.
- Elevene skal utvikles moralsk ved å stimulere kognitiv, emosjonell og holdningsmessig respons
- Gi lærere og elever erfaringer med bruk av VR-didaktikk i KRLE-undervisning
Lærebøker vs. etnografi -Representasjon, kilder og refleksivitet
— knut aukland
Lærerutdanning/VGS
Mål med økten
- Få forståelse for og reflektere over betydningen av representasjon av religion i lærebøker
- Jobbe refleksivt og reflektere over egne forforståelser og bilder knyttet til religion, spesifikt muslimsk pilegrimsferd
- Få forståelse for og reflektere over betydningen av ulike kilder og tilnærminger, herunder innenfra og utenfraperspektiver, og etnografisk tilnærming til religion
Kildepakke med 360-video
— Herman nyborg heyning
Ungdomstrinnet/VGS
Mål med økten
- Analysere og reflektere kritisk over kilder i religionsfaget (her rettet mot islam).
- Elevene skal reflektere over kilder fra både troende og ikke-troende og kilder i ulike formater der 360-video er en av flere sentrale kilder til å lære om ritualet Hajj (pilegrimsreisen i islam).
- Ved å lære fra flere kilder fra både innenfra- og utenfraperspektiver bidrar dette til å utvikle forståelse for religion som et sammensatt fenomen.