Ansvars- og oppgavefordelingstudent – praksisveileder – universitet

Ansvars- og oppgavefordeling

Student

Praksisstedet gir en service til studenten og universitetet, men har sitt hovedansvar i forhold til tjenestemottakerne. Studentens interesse vil derfor komme i annen rekke dersom hensyn til tjenestemottakerne kommer i konflikt med disse.

Studenten er ansvarlig for å:
  • kontakte praksissted og avtale oppmøtetidspunkt første dag i praksis
  • jevnlig sjekke student-eposten og Canvas
  • kjenne læringsutbyttene for det aktuelle praksisemnet
  • oppfylle progresjonskravene til det enkelte praksisemnet
  • overholde frister praksisveileder og OsloMet setter for praksisemnet
  • overholde avtalt arbeidstid
  • være forberedt til veiledningsmøter, samt halvtids- og sluttvurderingen
  • forholde seg til yrkesetiske retningslinjer
  • benytte seg av mulighetene praksisveileder legger til rette for å oppnå læringsutbytte og rådføre seg med praksisveileder i spørsmål om oppgaver som krever spesiell innsikt
  • forholde seg til tjenestemottakeren i samsvar med tjenestestedets målsetting og på en faglig forsvarlig måte
  • respektere tjenestestedets miljø og arbeidsmåte og bidra til gode samarbeidsforhold
  • vurdere egen progresjon og oppnåelse av læringsutbytte
  • stille spørsmål og aktivt oppsøke informasjon/kunnskap
  • umiddelbart melde fra om fravær til praksisstedet, primært til praksisveileder eller annen fagperson på praksisstedet
  • melde fra til praksisveileder og emneansvarlig dersom samlet fravær overstiger 10%
  • ta opp uklarheter underveis med praksisveileder og ved behov kontakte emneansvarlig
  • melde fra til emneansvarlig om det oppleves utilfredsstillende forhold ved praksisstedet

Praksisveileder

Studenten er i en læresituasjon og skal derfor ha anledning til å delta i de sammenhengene som er mest lærerike og hvor læringsutbyttene for praksisemnet kan nås. Studenten inngår ikke i praksisstedets faste personal.

Praksisveileder er ansvarlig for å:
  • være bindeledd mellom praksissted og universitetet
  • sette seg inn i innhold og krav til det aktuelle praksisemnet og ta kontakt med emneansvarlig om noe er uklart
  • forberede mottak av student og informere emneansvarlig dersom studenten ikke tar kontakt før praksisens start eller ikke møter til avtalt tid første dag i praksis
  • gi  praksiskoordinator beskjed om tildelt student har et arbeidsforhold ved praksisplass
  • ha forventningssamtale med studenten
  • tilrettelegge for at studenten kan nå læringsutbytte for praksisemnet
  • veilede studenten, stille faglige krav og etterspørre teoretiske begrunnelser for studentens handlinger i praksis
  • vurdering av studentens progresjon og endelige oppnåelse av læringsutbytte og skikkethet
  • delta på halvtids- og sluttvurderingen
  • gi beskjed til emneansvarlig hvis student avbryter praksisemnet
  • ta opp mulige utfordringer/uoverensstemmelser tidlig i praksisforløpet
  • ta kontakt med emneansvarlig hvis det er fare for ikke bestått praksis tidligst mulig i praksisen
  • gi skriftlig varsel til student og emneansvarlig så tidlig som mulig om det er fare for ikke bestått praksis
  • ta kontakt med emneansvarlig om eventuelle endringer i den planlagte praksisen og ev bytte av praksisveileder f eks ved sykdom
Emneansvarliges/Medansvarliges- oppgaver og ansvar:
  • være bindeledd mellom universitetet og praksisstedet
  • bistå praksisveileder i å gjøre seg kjent med studentens teorigrunnlag, krav og innhold i praksisemnet
  • ha løpende kontakt med praksisveiledere og studenter dersom det er utfordringer i praksisen, og bistå med å tilrettelegge ved behov
  • rådgi praksisveiledere i vurderingen av bestått/ikke bestått praksis
  • bistå i vurderingen av ikke bestått praksisemne, inkludert skikkethetsvurdering
  • gå gjennom planleggingsdokumentene til studentene
  • delta på halvtidsvurderingen og lede denne (Zoom) i de praksisemner det er aktuelt
  • dersom det er varsel om fare for ikke bestått praksis, sørge for skriftlig varsel til studenten i samarbeid med praksisveileder
  • gå gjennom innleverte praksisdokumenter ved praksisens slutt
  • beslutte bestått/ikke bestått praksisemne for studenten, samt sørge for registrering av bestått – ikke bestått praksis
  • evaluering av praksisemnet