Gjennom hele studiet, også i praksisemnene, er det løpende skikkethetsvurdering av studentene jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning. Løpende skikkethets-vurdering inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere i yrket. Student som viser liten evne til å kunne mestre yrket som vernepleier, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. Studenten skal få veiledning og råd slik at hen kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Vurderingskriterier for løpende skikkethetsvurdering innen helse- og sosialfagutdanningene framgår i eget dokument. Vurderings-kriteriene for skikkethet gjennomgås på halvtidsvurderingen og fylles ut i forbindelse med sluttevalueringen av praksis.
Er det tvil om studentens skikkethet tar praksisveileder kontakt med emneansvarlig for praksisemnet. Terskelen for praksisveileder til å ta kontakt med emneansvarlig i slike tilfeller er lav. Praksisveileder og emneansvarlig går gjennom observasjoner, erfaringer, situasjoner osv. Om konklusjonen er at det er tvil om skikkethet, får studenten skriftlig melding, og det avholdes møte hvor student, praksisveileder og emneansvarlig deltar. I møtet gjennomgås grunnlaget for tvil om skikkethet og hva studenten må forbedre. Det skrives referat fra møtet hvor det klart framkommer grunnlaget for tvilen og hva som må forbedres. Dette vurderes igjen på sluttevalueringen.
På grunnlag av løpende skikkethetvurdering i praksis kan studenten få ikke bestått praksisemne helt til siste praksisdag om studenten framviser atferd som er utilbørlig.
Skikkethetsvurdering Fakultet for helsevitenskap – her finner du mer informasjon om løpende skikkethetsvurdering, tvilsmelding osv.