Om prosjektet

By- og stedsutvikling er endring – og endring gjør vondt. På mange måter kan man si at byutvikling er distribusjon av smerte. Spørsmålet er hvem skal det være smertefullt for? De som ikke har makt, og som har det vondt fra før – eller oss som har makt, og som må lære å stille andre spørsmål, jobbe annerledes, utvikle nye metoder, samarbeide på nye måter?

Alternative Spaces: Youth Stories of the Future er et aksjonsforsknings-prosjekt for og med ungdom (12-21 år) bosatt i storbyer, ledet av forskere på Arbeidsforskningsinstituttet (OsloMet) og landskapsarkitekt Jenny Osuldsen fra NMBU og Snøhetta. Prosjektet har som overordnet mål å bidra til forebygging av levekårsutfordringer for ungdom i målgruppen, men vil også kunne virke rehabiliterende på unge som allerede opplever problemer med mobbing, rus, vold og kriminalitet i nærmiljøet. Prosjektet utforsker ytringsfrihetens relasjon til makt og medbestemmelse, fysiske, digitale og romlige strukturer sammen med ungdom, landskapsarkitekter, kunstnere, forskere og it-programmerere. Gjennom økt medvirkning i byutviklingsprosesser vil lokal ungdom kunne oppleve styrket livskvalitet og mestring, og slik bidra til å skape et trygt og ivaretakende lokalsamfunn. Prosjektet har også som mål å styrke og utvikle rollen til den lovpålagte representanten for barn i plansaker i kommunen, samt å øke ansattes kompetanse i å fasilitere reelle medvirkningsprosesser for ungdom i en storby.

Medvirkende i prosjektet: Sosialantropologer Aina Landsverk Hagen, Ingrid Tolstad, Monika Rosten, kunstpedagog Nina Vestby, fotograf Karoline Hjorth og Wanda Nordstrøm, landskapsarkitekt og professor på NMBU, Jenny Osuldsen, samt elever ved Hersleb videregående skole, Fagerborg og Bolteløkka skoler, Bytårnet skole i Moss og studenter ved NMBU.

Les dette kapittelet om hvordan vi jobber med ungdom og byutvikling:

Tolstad, I., Hagen, A.L., og Andersen, B. (2017) ”The amplifier effect: Youth co-creating urban spaces of belonging through art, architecture and anthropology” i Youth as architects of change: global efforts to advance youth-driven innovation for social change, Bastien, S. og Holmarsdottir, H. (red.). Palgrave Macmillan

Her kan du lese om ungdomsmedvirkning:

Hagen, A.L. (2017) Å høre til og bli hørt. Et notat om ungdom og involvering i kommunal planlegging. FoU-resultat 4/2017, Arbeidsforskningsinstituttet.

Hagen A.L., Brattbakk, I., Andersen, B., Dahlgren, K, Ascher, B. & Kolle, E. (2016). Ung og ute: En studie av ungdom og unge voksnes bruk av uterom. Rapport 6/2016, Arbeidsforskningsinstituttet.

Hagen A.L., Brattbakk, I., Andersen, B., Dahlgren, K & Ascher, B. (2016) Ungdomstråkk. Ungdoms bruk av uterom, parker og plasser – forprosjekt. FoU-resultat 1:2016, Arbeidsforskningsinstituttet.

I disse stedsanalysene finner du eksempler på hvordan vi har brukt ulike metoder for å involvere barn og ungdom som medforskere:

Brattbakk, I., Andersen, B., Dalseide, A.M., Mæhle, Y.M., Ruus, M.E. (2018) Hverdagsstedet Vestli: Sosiokulturell stedsanalyse av Vestli i Bydel Stovner. Rapport 01:2018, Arbeidsforskningsinstituttet

Brattbakk, I., Andersen, B., Hagen A.L., Ruud, M.E., Ander, H.E., Breistrand, H., Skaaja, J. Og Dalseide, A.M. (2017) På sporet av det nye Grønland: Sosiokulturell stedsanalyse av Grønland i Bydel Gamle Oslo. Rapport 4/2017, Arbeidsforskningsinstituttet.

Brattbakk, I., Hagen, A. L., Rosten M. R., Sæter, O., Osuldsen, J., Andersen, B., Thorstensen, E. & Bratseth, K. (2015). Hva nå, Tøyen? Sosiokulturell stedsanalyse av Tøyen i Bydel Gamle Oslo. Rapport 8/2015. Arbeidsforskningsinstituttet, Oslo.