UngForsk

Opplæring i feltarbeidsmetode

Ungdommene vi jobber med i prosjektet Alternative byrom får opplæring i grunnleggende feltarbeidsmetode, før de får prøve seg som medforskere i felt. De får

  • kjappe introduksjoner til grunnleggende problemstillinger i etnografisk metode og analyse
  • opplæring gjennom praktiske øvelser
  • rom for refleksjon og diskusjon underveis

Målet er å vekke begeistring og samtidig sikre mestring, slik at de gjennom UngForsk kan

  • omsette egne erfaringer fra feltarbeid og metodeutvikling til metoder som er relevante for sitt nærmiljø
  • oppleve at feltarbeid er gøy, krevende og givende
  • få forståelse for at etnografisk metode gir unike innsikter, og hvordan de kan ta i bruk disse metodene i hverdagen

Hvorfor gjør vi dette?

Vi forteller først om ungdommer som har vært med tidligere i prosjektet, fra Tøyen og Moss til Sellebakk og Bronx, New York. Vi forklarer hva oppdraget er og snakker om hvorfor er det viktig å medvirke i stedsutvikling, samle inn og bidra med kunnskap.

For å komme i gang med diskusjoner rundt stedstilhørighet, stedsutvikling og identitet, begynner vi alltid med splotting – vi spør hvor har du det godt?

Ungdommene deler seg i grupper, får utdelt ark og tusjer, og tegner hver sin splott: Tegn først et hjerte i midten, så en strek rundt som om blekk spruta utover og inni denne noterer/tegner de inn steder de har i hjertet sitt, steder de har det godt. Skissene samles inn som underlag for analyse og utstilling. Vi diskuterer hva det er å ha det godt, og hva de materielle, virtuelle, emosjonelle, sosioøkonomiske og strukturelle forutsetninger for å leve gode liv kan være (for eksempel sosialt samvær, relasjoner, interesser, aktiviteter, følelser og fysiske omgivelser).

Hvordan samler vi kunnskap om det vi lurer på?

Gjennom praktiske øvelser og felles refleksjoner gir vi en introduksjon til de grunnleggende prinsippene i etnografisk feltarbeidsmetode og analyse. Vi forteller om feltarbeid, datainnsamling, observasjon, lytting og etikk. Hva gjør dette til vitenskap og hva kan det brukes til? Vi diskuterer forskjellen på kvantitative og kvalitative data, og ulike metodeteknikker (statistikk, spørreundersøkelser, intervjuing og observasjoner, tekst- og dokumentanalyse). Hva er etnografi? Hva lurer vi på? Hvordan samler vi inn data? Hvordan forholder vi oss til makt, etiske problemstillinger og ansvar?

Intervjuing: Hva er deltagende lytting? Hvordan få folk til å svare på det vi lurer på? Hvordan gjennomfører vi et kvalitativt dybdeintervju? Hvilken rolle spiller sensitivitet og fortolkning?

Deltagende observasjon: Hva er forskjellen på det folk sier at de gjør og det de faktisk gjør – og hvorfor er dette viktig? Hvilke sensoriske verktøy er tilgjengelige i felt? Hvordan observerer vi, og er det mulig å delta samtidig?

Dokumentering: Hva er et feltnotat og hvorfor er det så sentralt i etnografisk metode? Hvilke andre verktøy kan vi dokumentere med, og hva gir disse oss av ulike data?

Analyse: Hva er et funn? Hva gjør vi med dataene? Hvordan identifiserer vi ulike analytiske kategorier, og hvordan formidler vi funnene våre?

Vi mener den beste måten å lære på er å prøve selv. Ungdommene gjør derfor en forberedende praktisk oppgave.

Minifeltarbeid: Hva er en kø?

  • Vi deler oss i grupper: Hvor i nærområdet finner dere en interessant kø?
  • Gruppene går ut og finner køen – eventuelt finner de en ny kø, dersom den tenkte køen ikke eksisterer for øyeblikket
  • Gruppa observer i ti minutter, noterer det de ser og hører
  • Gå så sammen og lag to gode spørsmål
  • Still spørsmålene til noen i køen/de som betjener køen (NB! Be om tillatelse)
  • Noter både spørsmål og svar
  • Vi diskuterer spørsmålene gruppene lagde, observasjoner og funn i plenum.

Vi diskuterer hvordan man kan ha ulike roller i et forskningsprosjekt (notere, spørre, lytte, observere, dokumentere, komme med ideer og lage spørsmål) og hvilke man føler seg komfortabel med. Vi snakker også om forventninger og forforståelser, hva tror og vet de før de går ut i felt – og vi diskuterer metodeutfordringer – hva kan bli vanskelig?

Nå er ungdommene klare for feltarbeid!