I april ble boka Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen av forskergruppas egen Hilde Dybvik lansert av Cappelen Damm Akademisk på OsloMet. Målgruppa for boka er barnehagelærerstudenter og andre som er interessert i barn, språk, fortelling, barnelitteratur og barnekultur. Norskfaget i barnehagelærerutdanningen kan oppleves som fragmentert, og denne boka har som mål å skape en sammenheng i arbeidet med kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen.
Boka engasjerer studenten gjennom direkte spørsmål: Hvilke erfaringer har du med deg? Hvem du vil være som barnehagelærer? Den inneholder mange praktiske eksempler for hvordan man kan jobbe med språkutvikling, med vekt på flerspråklighet. Språk er en viktig identitetsmarkør, så hva skjer når de flerspråklige barna lærer flere språk samtidig? Et kapittel er viet bildebøker, som er det mest vanlige bokformatet i barnehagen. Barns egne tekster får også plass, med en vid forståelse av tekst. Tekst kan være togskinner som danner en “O”, eller dyrefigurer som former en J. Leken er essensiell, og boka tar for seg språket i ulike typer lek. Videre spør boka hvordan vi samtaler om det vi gjør i barnehagen, om litteraturen og leken. Avslutningsvis omtales barnehagelæreren som fagperson. Her fremheves profesjonsperspektiver, etiske perspektiver og betydningen av fagspråk. Slik trekkes en tråd til første kapittel: Hvem vil du være som barnehagelærer?
Boka har blitt til under spesielle omstendigheter. Hilde fortalte om hvordan boka skulle ha blitt skrevet i samarbeid med avdøde Henriette Jæger, og har blitt formet i samtaler med henne. Henriette er medforfatter på kapittel to om språkutvikling. Boka begynte med diktet «Nå» av Rolf Jakobsen, og er et forsvar for øyeblikkene. Barnet eksisterer her og nå, mens voksne ofte fokuserer på hvor barnet er på vei. Vi bør lære av barnet i barnehagen, oppfordrer forfatteren! Vi i forskergruppa oppfordrer alle med interesse for interessert i barn, språk, fortelling til å sjekke ut Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen!